La Rondine

Standard

MetropolitanDet visade sig vara fullständigt onödigt att vädra minkcapen och damma av lackskorna 🙂

Numera kan man nämligen sätta sig i bilen, åka en halvtimme i mörkret right out in the middle of nowhere och via direkt sattelitsändning vara med på lördagseftermiddagens matinéföreställning på Metropolitan. Dresscoden var betydligt mjukare än jag gissar att den kan vara i orginalsammanhanget 🙂

Det är Folkets Hus runt om i landet som satsat på tekniskt avancerade anläggningar som gör det möjligt att visa den här typen av evenemang i direktsändning. Hela satsningen har tydligen blivit en succé och när det är dags för föreställning åker det bussar kors och tvärs i landet och runtom i hela Europa sitter folk bänkade i exakt samma ögonblick för att titta på exakt det jag ser, i mitt lilla hörn av världen. Häftigt!

Det är klart att det är en speciell upplevelse att se teater och opera live – men med hjälp av tekniken får man följa med bakom scenen innan föreställningen och i pausen, det är intervjuer med artisterna och man får en liten känsla för hur det går till bakom ridån. Det där du aldrig ser när du sitter i salongen på riktigt. Och det ger ju en extra dimension. Igår stod La Rondine (Svalan) på programmet, en ganska okänd opera av Puccini. Det var en lättlyssnad historia, utan död och elände, men förstås med olycklig kärlek 🙂

Det blir säkerligen fler besök ute i skogen för oss. I mars står Madame Butterfly på programmet, jag ska leta fram garderobens största näsduk och se om jag kan få någon biljett till den föreställningen. Butterfly är ju en riktigt sorglig historia.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

10 responses »

  1. Ja, det där med dresscode det har dött ut har jag förstått. Lite synd är det – det var sån speciell känsla att klä upp sig i finaste kvällsstassen och gå på opera… Men jag förstår att ni hade en härlig kväll. Hoppas att jag också får en sån möjlighet snart.

  2. Oj så läckert, se samma sak som alla andra fast man inte är på samma ställe!! Waow. Det är ju ett klart plus att få se bakom ridån, något som inte är möjligt på plats om man nu inte har ”backstagepass”, hur vanligt det nu är på opera och teater.. 😀

    Tack för omtanken, det ska nog bli bättre, men just nu är det bara så, så, så tröttsamt. Har sållat och helt dragit ned rullgardinen för endel saker som jag inte direkt kan påverka.

    Ha det gott vännen och det är nog en bra idé att ta med en stor näsduk nästa gång hihi

    Kramen

  3. Faktum är att jag tycker det hör till att klä upp sig lite när man går på teater eller någon form av konsert! Förmodligen är jag gammalmodig men…

    Men vilken bra idé det här var! Spännande!

  4. Så du letar fram en näsduk … jag skulle nog satsa på en kudde och somna gott efter ett tag.
    Men klart det finns viss operamusik som får mig att gråta väldigt lätt. Om du håller med näsduk så delar jag med mig av min kudde om du har behov.
    Kram

  5. Åh va häftigt…låter ju himla kul! Ja, det där med att klä upp sig verkar ha kommit av sig… är väl bara på Nobelmiddagen och sånt…`? och där är man ju ofta (not) Men vi brukar faktiskt klä upp oss lite här hemma ibland på helgerna… bara för att det är kul. *kram*

  6. Pingback: Bullar och Butterfly « Pruddelutt här och nu

Kommentera

