Andra bullar

Standard

Höll på att skrämma livet ur Kärleken i tisdags 😀 Nja…nu är han ju inte så lättskrämd egentligen, men det slumpade sig så att han hade vägarna förbi ett par gånger när jag ägnade mig åt lite seriematlagning. Allt för att underlätta nu när vardagen är i gång igen. När han slängde ett öga på skärmen på min laptop och rubriken VIKTVÄKTARSALLAD dånade emot honom blev han lite fundersam. Hmmmm…sa min käre make och förpassade sig snabbt ut ur köket. En stund senare kom han lallande igen och då var jag strängt upptagen med att skära potatis till en gratäng. ”Jaha”, sa min käre make, ”blir det potatisgratäng i kväll!? Men……” Han hade kastat ett öga på laptopen igen och mötts av orden POTATISGRATÄNG MED BULJONG. ”Jaha”, sa min för stunden något slokörade make, ”nu är det andra bullar på gång, märker jag”.

Jo visst är det andra bullar på gång. Fast det är inte fullt så illa som Kärleken tror. Jag längtar bara något alldeles våldsamt efter enkel, rak mat med mycket grönsaker, som motvikt till jul och nyår. Det är väl inte så att vi har ägnat oss åt något extremt frossande över jul och nyår, men visst har vi ätit på ett annat sätt än vi gör normalt. Och då känns det skönt att komma tillbaka till de gamla vanliga vanorna igen.

Recepten som skrämde slag på Kärleken har också sin naturliga förklaring 🙂 Av och till gör jag en batch vitkålssallad som jag har i kylskåpet och kanske förstärker med något annat i grönsaksväg när det är dags att äta. Det är praktiskt tycker jag. Potatisgratängen på buljong är en helt annan rätt än en gratäng med grädde och den funkar väldigt bra i matlådan (om det nu skulle bli något kvar), så det var egentligen bara en variant på vanlig kokt potatis som jag gjorde.

Det är skönt att vara tillbaka i vardagen igen, tycker jag, inte minst matmässigt.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

10 responses »

  1. Kan bara hålla med! Vi har inte heller frossat men visst har det blivit lite chokladglögg, rödvin, marsipan, ischoklad, punschglass och gorgonzola. Jo, vi har nog frossat lite så min kundvagn var fylld men mager!

    Jag matchar nog bara rödvinet och gorgonzolan tror jag. Men mat är ju gott 😀/
    /Pruddan

  2. Omväxling förnöjer. Visst möter jag ljuset efter nyår med annan mat än den bastanta husmanskost i mustiga brunröda, mossgröna (grönkål) och violettröda (rödkål) färger som julbordet bjuder på. Den här veckan har det varit sushi, diverse mat med kokosmjölk, chili, lime och rejält med fräscha grönsaker.
    Rotade fram lite nya recept och tänkte prova mig fram under ett par dagar. Lite trött på standardrepertoaren som gått alltför mycket på repeat i slutet av året.

  3. Du är verkligen på G ser jag 🙂 Jag är på GI men riktigt kunde jag inte starta eftersom jag fortfarande LIGGER och fortfarande avskyr varje sekund 🙂

    Vi får peppas lite så ska det nog gå finfint.

  4. Håller med du, säkert inte bara förkylningen som gör att man är väldigt sugen på enkla soppor m.m Och nej jag fick inte i mig någon tårtbit heller igår…tycker det räcker med ”gottigheter” ett tag framöver nu

    Men jag förstår att du skrämde slag på kärleken med ”potatisgratäng” gjord på buljong 😉

  5. Jag håller också med … förstås. Men jag är absolut inte en kock i ”själen”… eller hur jag skall uttrycka mig. Jag gillar helt enkelt inte att laga mat..(även om jag älskar att äta mat)… så den blir ”ren” på annat sätt än genom finurliga recept. Rena köttbitar med grönsaker, ratatouille, fisk utan panering, kokt alltså… o s v… Ibland blir fettsuget alltför stort och jag gör en potatisgratäng iallafall… på grädde. Kram och lycka till med den slanka linjen.

  6. Ja, jag håller med dig, det är skönt med helt annan mat nu efter jul. Det känns inte bra att känna sig så svullen i kroppen och jag mår inte bra av alltför långvarig frossa. Mina första tre arbetsdagar har jag varit konstant hungrig, men snart ska väl kroppen vänja sig vid normala takter igen 😉

  7. Hmmm dina bullar var betydligt beskedligare än de jag serverade i min blogg idag. Jag fick lite tuppjuck och gav mig hän åt diverse negativt skådande av det verkliga livet. Ha ha Birgitta hon blev liten och hukade i min blogg skrev hon och jag garvar.
    Nästa gång jag skriver är jag snäll flicka igen.
    Jag känner igen den där längtan efter vegetarisk mat, även jag har serverat lite sånt i veckan men ikväll blir det entrecote och andra läckerheter.
    Kram o trevlig helg

  8. Jo jag är nog oxå extra grönsakssugen för tillfället. Fästmannen tycker nog att man ska ha grädde i allt, vilket syns 😉 Själv tycker jag man ska ha grönsaker till allt 😀
    Ha en härlig dag!

  9. Även här är det nyttiga linjen som gäller! Vi försöker med grönsaker till det ena och andra men hur man än vänder och vrider på det är det grönsaker.
    Vi ska äta lax en gång i veckan ännu har inte den veckan kommit, men det kommer så småningom! 😀

    Nu blir det reklam!
    Antar att 16 fortfarande fotograferar en massa. Jag har dragit igång en fotoutmaning som varar året ut. Det kanske skulle vara något för henne! Sidan finns på denna sidan: http://365foto2009.wordpress.com Eller om det är någon annan som känner sig manad!

    Ha en fin helg!

Kommentera

