Bodyditt och bodydatt

Standard

bodytoningI våras bytte träningskompisen och jag gym. Det nya ligger mycket närmare jobbet efter den senaste flytten (vi får väl se hur länge det håller i sig). Hittills har jag bara kört styrketräning, men efter julens stillasittande började det rycka lite i jumpatarmen också. Bläddrade lite i programfoldern från nya gymmet och fattade ingenting 🙂 Det var bodyhit och bodydit och bodyditt och bodydatt. Jag som är van vid Friskis raka och tydliga språk med Bas/Medel/Intensiv blev helt ställd. Hur bär man sig åt för att inte hamna på ett pass som ligger i en alldeles för hög intensitet?

Tog ett snack med en mycket trevlig kille som jobbar som instruktör på gymmet och han förklarade vad som skilde de olika bodyvarianterna åt. Han kunde också berätta att body-passen ingår i ett internationellt koncept så om jag t ex skulle komma till USA och drabbas av träningslust så kan jag gå in på ett gym och köra ett bodyhopplapass och det är precis samma som hemma. Fiffigt 🙂 Nu vet jag ju inte förstås om träning på gymmet står högst på programmet nästa gång jag kommer till USA. Det har det inte gjort hittills och jag är nog aningens tveksam till att det kommer att göra det framöver, kanske. Men visst, jag inser också att det har sina poänger med ett sån’t koncept. Instruktören rekommenderade iaf at jag skulle börja med bodytoning eller bodypump. Träningsvan är jag ju och hyfsad vältränad (jojo….), men jag skulle räkna med att det nog tog tre gånger innan jag tyckte att det funkade någotsånär.

Idag var det premiär för Bodytoning. Det var riktigt kul! Stepbräda har jag lite svårt för i vanliga fall, jag är så rädd att jag ska trampa snett eller hamna bredvid. Här var hela uppvärmningen på stepbräda, men det gick ju att vänja sig vid det också. Fast koordinationen är ju inget vidare, milt sagt 🙂 Vi hann med hantlar, gummiband och skivstång också på den timme passet höll på. Tiden gick fort och det var riktigt, riktigt roligt och funkade faktiskt hyfsat bra, trots att det var första gången. Så det blir flera gånger.

Sedan återstår det att se om jag tar mig ur sängen i morgon. Men det är en helt annan historia 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. mmm jag förstår din förrvirring.
    Jag kanske kan hjälpa dig reda ut det lite,
    Som du säger så är friskis väldigt raka med sin information i sina scheman, det är lätt för en nybörjare att veta vart han ska gå.

    Privata anläggningar har ofta inte lika många ledare av den enkla anledningen att man ofta betalar dem löm. Så nästa gång nån undrar varför Friskis är så billiga så har ni en del av svaret där…

    Av denna anledningen så erbjuder privata anläggningar ofta inte lika många pass, varav det blir mindre inriktat…

    Men det finns en annan aspekt på det hela,
    tex spinning tycker jag är korkat att dela upp i intensiteter, tex lätt cykling eller medlecykel, därför att du väljer ändå själv hur hårt/lätt du vill köra, och på de lättcykelklasser som jag varit på hos friskis har ledaren ändå kört och drivit på som ett vanligt spinningpass.

    Detsamma gäller styrkepass, du väljer ju iallafall själv vad du vill lägga på för vikter…

    Jag kan skänka de en uns av förståelse när det gäller gympan eftersom där sätter koreografin gränserna….

    Nåja, bodyhita eller bodydat….det viktigaste är ju att man rör på sig :p

  2. Jag blir så impad av din iver att hålla igång och jag längtar tills det är min tur att verkligen börja, men oj så tungt det kommer vara i början när man är så otränad som jag är nu.
    Men jag är ju tävlingsmänniska som alltid vill vara duktig när jag gör saker så det kommer bli en redig kamp i mitt inre kan jag lova.
    Kämpa på
    Kram

  3. Jag börjar… och börjar… och börjar. Men en vacker dag skall jag verkligen börja på allvar…

    Nu är det mest långpromenader som gäller… men det får man ju inga muskler av.

    Jag tycker du är jätteduktig och beundransvärd. Kram!

  4. Bodytoning, hihi, det låter i mina öron som att man får lite färg på kroppen. Vilket skulle passa mig fint. Nån träning däremot oavsett styrka och intensitet låter inte alls så kul, men jag förstår att du tycker det, jag önskar att jag tyckte det, och jag hoppas att du kommer igång och blir supervältränad och lycklig 🙂

    Bra tips till utveckling av passet tycker jag! Det mesta ingick ju redan, kunde man sedan bli lite brun och fräsch samtidigt som man svettas vore det ju perfekt 🙂
    /Pruddan

Kommentera

