Tre vise mäns dag

Standard

tre-viseSå är det trettondag jul och julen börjar definitivt att gå mot sitt slut. Så även mitt jullov – och det känns bara skönt, faktiskt.

Om jag inte minns alldeles fel får spanska barn julklappar idag – man kanske skulle förära kidsen en och annan julklapp även idag? Nä, jag tror inte det. Det är drygt en månad kvar till det är dags för vårt födelsedagsrace i februari (18, 16 och Kärleken, samt en del löst folk till som hör till familjen, fyller år inom loppet av tio dagar), så det bästa är nog att låta kreditkortet vila en stund tror jag.

Klockan är efter elva på förmiddagen och jag har fortfarande inte kommit ur morgonrocken och sitter framför datorn med en gigantisk tekopp på skrivbordet. Det känns ungefär som det är det jag ägnat de senaste tre veckorna åt. Nu var vi i o f s borta igår kväll/natt och man har väl all rätt i världen att vara lite seg när man inte kommer hem förrän framåt halvtredraget efter en trevlig tillställning hos goda vänner.

Så det är väl bäst att försöka göra en liten uppryckning så att jag iaf hinner märka att det är den sista helt lediga dagen mitt i veckan på länge som pågår för fullt. Vädret inbjuder inte till några större expeditioner utomhus, vi har haft ett par strålande vinterdagar med många minus och gnistrande reflexer i den pyttelilla snön som faktiskt täcker marken. Idag är det grått och temperaturen håller sig strax under nollan, det kan komma mer snö under dagen. Men en liten stund utomhus vore nog inte fel, trots allt.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Hej igen Prudie! Det var ett tag sedan. 🙂

    Har fått fart på min uppkoppling igen. Få se hur länge det varar?

    Efter vad jag förstår av ditt inlägg, är den här dagen alltså kopplad

    till de tre vise männen?

    Där ser man. Och jag som trodde att jag var någotsånär bildad! 🙂

    Ha det gott!

  2. Hej Sam!
    Ja det var ett tag sedan – god fortsättning på 2009!

    Om jag inte minns alldeles fel så symboliserar de tre vise männen jesus uppenbarelse för den hedniska världen eller nå’t liknande.

    Man kanske skulle googla lite…..

    Ha det gott!

  3. Jag var rätt sen ur morgonrocken också idag, men nu sitter jag i full utemundering och väntar på att dottern ska kissa klart, även hon i vinterskrud… där får man för att man inte kissade barnet för fem minuter sen, INNAN hon var klädd…

  4. De tre vise män, enligt den katolska läran, var Kungar i olika kungarriken. Ängeln hade sagt för dem att Mesias kommit till världen, så de sökte upp honom. De kom till Jesus med gåvor den dagen, och därför får spanska barnen sina gåvor idag.

  5. Sååå… du har födelsedagsrace i februari. Jag med. Dels fyller jag själv den 3:e, mina tvillingar fyller den 7 februari, min guddotter den 14:e, min syster den 15:e, min Svärson I den 19:e, min brorsdotter den 26:e. Jag kan ha glömt någon… Jo Margiths båda söner, den 8:e och hmm någon gång i slutet- En början på året som gör att jag alltid räknat februari som den första vårmånaden… nja inte riktigt …men ljuset börjar iallafall komma tillbaka på allvar. Kram!

Kommentera

