Partiellt tillfrisknande

Standard

Vad gör man en dag när himlen är klarblå, solen strålar och utetermometern visar -12°? En del vill nog klä på sig varmt och ge sig ut på skidor eller långfärdsskridsko eller kanske bara gå en långpromenad. Själv håller jag mig inomhus och ägnar tid åt att frosta av frysen. Iförd morgonrock – det är ingen hit alls eftersom isen sprätter omkring när jag försöker snabba på processen med hjälp av en skrapa och hoppande isbitar som landar innanför morgonrocken är kalla. Väldigt kalla.

Sist det begav sig var jag lite oroad över mina ekorretendenser. Lilla Blå och jag konstaterade att jag sannolikt led av buttsjukan – en åkomma som yttrar sig som ett inre tvång att spara en slatt köttfärssås, 2 cm falukorv eller en halv pannkaka, bara för att man inte kan förmå sig att slänga mat. Sedan åker eländet ut iaf nästa gång man frostar av frysen. Men trots det har man varit en dubbelduktig flicka – man har både sparat mat för framtida behov OCH rensat och städat 😀

Nu är köksfrysen strax avfrostad och jag har nog blivit en något bättre människa och iaf delvis frisknat till. Buttsjukan lider jag inte längre av – jag hittade bara några små prydligt märkta matlådor. Och det är ju inte fel. Däremot lider jag fortfarande svårt av ”stoppa-två-överblivna-tortillabröd-i-plastpåse-syndromet”. Men något ska man ju ha att jobba med – om jag inte hade den lilla detaljen att slita med vore jag ju perfekt 🙂 Och hur trist skulle inte det vara?

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. 🙂 Det måste vara mig du skriver om? Men det värsta jag vet är alla de där gröna ärtorna som alltid ligger i botten på min frys, var kommer de små jäklarna ifrån?
    Hade en vän från Småland som var så snål att hon efter varje måltid skrapade ner resterna i en sån där stor GB glassburk och så in i frysen. Jag höll på att smälla av och fattade inte vad hon gjorde men sa hon det var till katten som bodde hos hennes föräldrar. Hon sparade alla rester, frös och släpade sen ner det till Småland när de hälsade på. Det är nog det värsta jag har upplevt med henne, snållänning. 😦

    Jodu…här var det en och annan ärta som frusit fast i isen också….16 är fullkomligt hopplös när det gäller att försluta påsar. Men i sanningens namn var det rätt många bollar bladspenat som dolde sig i isen också, och de är nog jag skyldig till 🙂
    //Pruddan

  2. Man får liksom jobba med ett sjukdomstecken i taget men samtidigt så kan det vara ganska befriande med en eller annan skavank 😉 Själv brukar jag plocka ut tonvis med klämmor som skulle suttit runt brödpåsarna…

  3. Hm… här blir det mest märgben som åker när jag frostar av, de jag inte hunnit koka upp till soppor och stekar och grytor. Rensar ganska ofta även om jag inte frostar av, inventerar vid inspirationsbrist till middagslagning.
    Men däremot fryser jag in mat, överbliven, ständigt, men alltid minst en portion. Alltid är det någon son som dräglar i min frys när de hälsar på. Mammas mat ska de bara ha med!
    Nu är det maken som det ska bunkras åt, hur han ska överleva tre veckor är inte lätt att se. Han har alltid haft någon av mina söner som ”stand-in-hustru” när jag varit borta. Han har till och med försökt muta tvåan att komma hem och bo här under vår Jämtlandstripp, det gick inte så bra.
    Så som den goda hustru jag är till en totalt köksinkompetent man så lagar jag hela tiden lite extra och fryser in sen en vecka tillbaka.

    Så länge det är en hel portion av nå’t är det helt OK, det går alltid åt, förr eller senare…Men vad tusan ska jag med två prinskorvar till? Eller en halv portion kokt ris? 😀
    /Pruddan

  4. Jag får nog erkänna att jag periodvis har de här buttsjuke-tendenserna. Fast jag är på gång att bli heelt avvand eller frisk. Mannen passade på att frosta av sist jag var hos Sonen i Borlänge. Så då åkte också buttarna ut. Kram!

  5. Hmm….*rodnar* och erkänner utan omsvep, även jag lider av den där sjukan…Plus en hel lista med andra sjukor…
    Först är det de rens biologiskt konstaterade…som …blablaaa..balaa..å så…Ja du vet.. 😉

    Men kanske kan den här nytändingen jag just nu försöker åstadkomma under år 2009 fixa saken…Alltså då tänker jag att det i nytändningspaketet skulle ingå att skaffa en man som Skatans..En man som helt enkelt fattar besluten att frosta av utan min medverkan…Så behändigt…
    *drömmer vidare*

    Kram
    😉 och god fortsättning

Kommentera

