Ny bekantskap

Standard

malmsten_12_miniUnder hösten har jag gjort en ny litterär bekantskap. Jag har läst Bodil Malmstens böcker från Finistère och är helt såld. Såld på det korta, men ändå så målande språket. Där jag behöver 582 ord i ett blogginlägg för att beskriva något klarar Bodil det på max fyra rader med tjugo ord i varje 🙂 Jag är helt såld på beskrivningarna av vardagslivet vid den franska atlantkusten, skillnaderna mellan franskt och svenskt och inte minst de envisa mullvadarna. Jag tycker om den scrapbook-liknande layouten, de underfundiga bilderna och det lite tjockare pappret böckerna är tryckta på. Idag har jag varit på bibblan och hämtat den senaste boken ”Sista boken från Finistère” som enligt författaren själv är en svart och mörk bok där allt går på tok – den diametrala motsatsen till den första boken ”Priset på vatten i Finistère”. Det är med förväntan – och ett visst vemod – jag ser fram emot att läsa boken. Blir det inga mer böcker från Finistère efter den här?

För att i någon mån trösta mig har jag lagt upp Bodil Malmstens blogg i min bloggroll idag. Det känns lite märkligt att länka till en sådan kändis, men jag tar mig den friheten 🙂

Bilden hämtad bland författarbilderna på www.modernista.se

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Visst är de fantastiska, hennes beskrivningar? Jag skrattade mig halvt fördärvad – mera så eftersom jag har själv tillbringat 6 månader av mitt liv i Frankrike och kände så väl igen de dråpliga scenerna 🙂

  2. Jag håller med dig på alla punkter gällande Bodil Malmsten. Det är faktiskt sällan man kan njuta av språket som när man läser Malmstens böcker. Jag har en liggande mitt framför mig som jag snart ska hugga tänderna i.

  3. Bodil Malmsten har länge varit en av mina favoriter och jag har också henne i min Blogroll (utan att fråga), Det som är lite tråkigt är att hon inte tillåter kommentarer. Ibland kliar det i fingrarna av lusten att svara eller kommentera. Men… tant pis… som man skulle säga på franska. Och jag älskar verkligen också hennes böcker från Finistère. Och hennes självbiografi Mitt första liv. Den bara måste du läsa. Kram!

  4. Ibland vet jag inte varför jag får sånt motstånd till vissa kändisar. Jag vet inte speciellt mycket om henne Bodil och jag har aldrig läst hennes böcker, men ändå tar det emot.
    Ska fundera på henne tills jag nästa gång kliver in på bibban.
    Kram

Kommentera

