Prioriterad tryffel

Standard

trufflesJag lyckades hålla mig undan julstöket ganska bra igår. Hostade lite extra bara och såg till att se mer lidande ut än vanligt 🙂 Lilla Blå och Znogge hade tipsat om diverse åkommor jag kunde ta till vid behov och dessa hade jag på lager omutifall att. Men se det behövdes inte – jag klarade mig undan så smidigt ändå.

Men idag gick det inte längre. Julklappar behövde handlas. Kärleken skulle leka lite i sin saltgruva idag och att skicka ungdomarna att köpa julklappar till sig själva kändes inte så kul. Så det var bara att bita ihop och åka iväg. Svetten rann efter ryggen innan jag hade hunnit tre hus neråt gatan och när jag väl var nere på sta’n och knallade in i den nya gallerian insåg jag att den var byggd med någon ny tivoliteknik. Allt snurrade. Fast det var nog bara jag som tyckte det. Och Livsglimtar också om hon hade varit med kanske 🙂 Långsamt, långsamt uträttade jag mina ärenden, ett efter ett. I en affär var det 35 könummer innan det var min tur – det gjorde inget alls eftersom det fanns en soffa jag kunde sitta och vila på. Dessutom tog jag mig in en stund på jobbet och pustade en stund, så allt blev klart till slut. 

Väl hemma tittade jag på listan med allt matfix som behöver göras. Orkar jag göra löjromssill? Koka knäckbräck? Förbereda gubbröra? Näe….det är en dag i morgon också. Däremot orkade jag göra en smet till mörka chokladtryfflar. Man måste ju prioritera! Nu ska jag återinstallera mig i soffhörnet, hälla lite yellow oil på en näsduk, koka en kopp te och invänta familjens hemkomst. Sedan blir det julstök – nja, inte jag då, men någon måste ju fatta de övergripande besluten och leda och fördela arbetet också 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Alldeles utmärkt prioritering. Chokladtryfflar… mörka… jo jag tackar. Här i Yngsjö julstökas det också och ikväll skall det bli knäck och kola-tillverking så Pa får veta hur det går till. Hon har redan varit med om köttbulletrillning tillsammans med Svärson I. Oj vad det är kul med hela familjen…. Kramar och God bättring så att det kan bli en riktigt GOD JUL.

  2. Din stackare, det är jobbigt nog som det är att handla när det är högtryck i affärerna, svag och orkeslös av sjukdom med svetten pärlande är än värre. Men det har vänt nu va?? Jag skulle nog också prioriterat tryffel … Krya på dig-kramar

  3. Löjromssill !!

    Det är ju den sillen Jag tänkte göra i år….

    Läser du fortfarande mina tankar ? :-))).

    Två kvar….bara….puh ! Vi höres när det är lite lugnare.

    Ha en riktigt skön jul…hälsa…./ M.

  4. Låt den tryffeln landa hos mi! För ja har int tiiid o laga till sånt utan har delegerat tll hela släkten att VILL ni komma hit på den magiska julaftonskvällen så får ni faktiskt bidra med båd de ena U de andra…så min kyl är full! Vill bara önska dig en magisk U kärleksfull JUUUUUUUUUUUUUUUL!

Kommentera

