18 har kokat ihop nå’t

Standard

Så här års duggar julkonserterna tätt för vår del. Det blir så när man har en unge som är med i de flesta större musiksammanhang i sta’n (18) och en som satsar på en fritidskarriär som operasångerska (16). Det är trevligt och roligt på alla sätt och vis och tjatigt blir det inte. Sammanhangen är så helt olika.

Här om kvällen satt kidsen och jag och filosoferade vid matbordet. Vi reflekterade kring att det är lite stressigt så här års – men båda ungarna var helt överens om att det är så det ska vara. Musik och sång har alltid varit en stor del av bådas fritid och en december utan luciatåg och julsånger är ingen riktig december. 18 hamnade dessutom i lite nostalgimood – på tisdag gör han sin sista julkonsert med skolan eftersom han går ut trean i vår – och började på att rekapitulera musikgymnasiets julkonserter de senaste tre åren. Eller fyra förresten, när 18 gick i nian satt vi i publiken för att bilda oss en uppfattning om vad det var för gymnasieprogram 18 bestämt sig för egentligen.

”Den här julkonserten kommer att bli den bästa vi har gjort” sa 18 och log hemlighetsfullt. ”Och ni kommer att få se mig göra något ni aldrig sett mig göra förut”, avslöjade 18 med glimten i ögat och sju rävar bakom öronen. 16 kontrade blixtsnabbt: ”Jaha, ska du springa naken tvärs över scenen i år?”. Varvid hennes bror skakade på huvudet, suckade och lät meddela att det här faktiskt är en SERIÖS konsert.

”O helga natt” finns alltid med i programmet i den andra, mer seriösa avdelningen. Den brukar sjungas av en kille i trean – kunde det vara så att 18, som har studerat solosång i tre år, fått det uppdraget? Det var det inte. Han hade blivit tillfrågad men hade ingen som helst lust att ”stå alldeles ensam där och sjunga den låten”, svarade han. Kunde det möjligtvis vara så att han ska dirigera något stycke? En inte alldeles omöjlig tanke eftersom dirigering står på schemat i år. Nej, lät sonen meddela igen. ”Men jag lovar – ni kommer att bli SÅ överraskade”. Sedan gled sonen elegant vidare till ett annat samtalsämne.

Själv är jag nyfiken så jag håller på att spricka. Men det ger sig väl 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

12 responses »

  1. Och jag med… blev väldigt väldigt nyfiken. Tänk vad fantastiskt att ha två musikaliska ungdomar i huset… att leva med, bli inspirerad, få musikinpulser….

    Ja vad vore allt, julen, påsken, sommaren ja t o m livet … om vi inte hade musiken…

  2. Oh vad nyfiken jag blir!!!!!! Själv ska jag iväg och kika på lilleman imorgon bitti!!!!

    Skrattade länge åt ditt förra inlägg om dotterns sms!!!!!
    Kramizzzzz

  3. Det låter onekligen som om något är i görningen men samtidigt låter det som om det finns mycket stolthet med i hans röst när han berättar..vad spännande, väntar spänd på att få höra vad det blev.

    16 har operadrömmar?? Intressant, det är inte helt fel att lyssna till denna massivt imponernade musikstil.

    Ha det gott tösen

    Kram

Kommentera

