Lucia

Standard

luciaVaknade alldeles ensam i sängen framåt niodraget på luciamorgonen. Kärleken har haft två oroliga nätter så vi bestämde i går kväll att det var dags för ett par nätter i varsitt sovrum – ingen av oss sover ju särskilt bra när Agent 000 med rätt att sparka härjar som värst på nätterna 🙂 Ingen lucia eller stjärngosse kom och väckte mig – med tanke på att det är den yngre generationen i den här familjen som är sångutbildad så skulle man ju kunna tänka sig något sådant. Men icke. När jag frågade varför inte 18 ställt klockan för att lussa för sin mamma denna lördagmorgon tittade han outgrundligt på mig och frågade ”Och varför skulle jag göra det?” ”För att det är lucia. Och för att du kan sjunga” svarade jag min nyvakne son, som genast upplyste mig om att luciatåg var något han slutade med när han gick ut nian. Försökte med 16 – nobben där också. ”Hinner inte – måste fixa håret och packa lucialinnena till konserterna. Jag sjunger lite extra för dig på andra föreställningen istället”, sa ungen som inte slutat lussa och ilade vidare.

Nåja – efter att ha avnjutit föreställning två av kommunens stora luciakonsert med båda kidsen på scenen så kan jag konstatera att det inte är så synd om mig, trots allt 🙂 16 stod på benen i år, inte en förkylning i sikte, 18 gjorde sin sista luciakonsert som orkestermedlem och konserthuset var fullsatt. Och vi fick med oss båda ungdomarna hem efter konserten, något som också känns väldigt bra med tanke på hur luciakvällen kan vara för många.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Oj vad det var längesedan jag var här och hälsade på märker jag. Och så roligt att vara här igen. Det var ingen som sjöng för mig heller … men i fredags var jag på lille Kaxes dagis (barnbarn 2,5 år) och såg en mycket blyg tomte som också sjöng och mimade till I ett hus vid skogens slut, liten tomte tittar ut… Det var lika bedårande som alla mormödrar tyckt i alla tider när barbarnen gör sina första små framträdanden. Kram och ha en skön söndag!

  2. Ingen som sjöng för mig heller, men en blöt puss fick jag och ett litet gnäll från Elvis, dock ingen regelrätt sång. Han om någon borde kunna sjunga sa jag till honom i morse, namnet Elvis, men han förstod inget, utan viftade bara på svansen.

  3. Här har det sjungits luciasånger från morgon till kväll i två veckor. Jag är imponerad av min idogt tränande dotter, hon har gått in för gårdagens luciaframträdande på dagis med en envishet som jag uppnådde någonstans kring 35.

    Vi lussade alltid för mamma när vi bodde hemma, men själv har jag aldrig blivit väckt av stjärngossar, trots att de är musikaliska alla tre. Det kan ju bli annat med åren förstås, jag får väl lära lilla Tittilila att fixa luciabricka och överraska sina föräldrar på morgonen.

  4. Här var det heller inga barn som sjöng på morgonen. Men jag har fått höra deras skönsång flera gånger, så jag klagar inte heller. 😀 Ha en trevlig 3:dje advent!

  5. Ingen sjöng för mig heller men jag är nöjd ändå! Miss E bidrog med någon form av nattlig serenad men jag tror inte den var så lyckad i Luciasammanhang!
    Ha en fin tredje advent!

Kommentera

