Glühwein

Standard

citronerUndrar just var min lediga dag tog vägen? Inte en aning….men fort gick det 🙂 Och visst skulle jag kunna tänka mig en dag till, eller två. Men det är ju snart helg och sedan återstår bara en veckas jobb innan det blir ledigt igen.

Ett av julens absoluta måsten för mig är iaf fixat nu. Jag har en flaska glühwein i svalen. Det känns skönt att veta när de sötsliskiga glöggångorna drar in över kvarteret. Näe – jag tycker inte OM glögg. Så är det bara. Och om det dessutom är någon som pillat i en massa russin i eländet är det nästan att kräkreflexen kommer. Uäck! Jag kör med mitt citronfräscha glühwein istället, efter ett recept i en Allt om Mat från 1991.

Det här behövs:
1-2 msk färskpressad citronsaft
skalet från en halv citron
0,5 dl vatten
10 kryddnejlikor
1 kanelstång
75 cl rött vin
1 dl strösocker

Och så här gör man:

  1. Tvätta citronen noga. Skala av det yttersta gula skalet på halva citronen med en potatisskalare. Dela citronen på mitten och pressa ur saften.
  2. Lägg saft och skal i en kastrull som rymmer minst 1,5 liter, tillsammans med vatten, kryddnejlikor och kanelstång. Låt småputtra under lock några minuter.
  3. Tag från plattan och häll på vin och socker. Rör om och låt stå att dra 6-8 timmar. Sila bort kryddor och citronskal.
  4. Värm försiktigt vid servering, låt absolut inte koka!

Det blir nog ett smakprov ikväll tror jag 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. Hm, låg och tänkte på Glühwein igårkväll… kanske under ditt smakprov? Det verkar ju gott för nej, jag har aldrig druckit det.

    Lediga dagar rinner så lätt iväg, jag har en idag och jag har absolut ingen lust att göra någonting!

  2. Åhhh Det där behövde jag! Kanske smakar bra till moussen? Och ja – nöden är uppfinningarnas moder – det är bara jag som äter leverpastej och jag vill den ska vara dagsfärsk. Vill jag ha halvgammal kan jag ju gå till affären…

Kommentera

