Meatpacking District

Standard

Nej, jag har inte dragit till NY – trots mina önskemål om det i föregående inlägg. Däremot har jag ägnat en god stund nu på kvällskvisten åt att finstycka, paketera, väga, märka och slutligen frysa en halv kalv.

Ett av mina små bidrag till en bättre miljö består av att jag en gång om året köper en kravmärkt ekologisk kalvhalva från en gård strax utanför sta’n. Jag tror att det är sjätte eller sjunde året i rad jag fyller frysen med ett otroligt fint nötkött, helt fritt från gifter, antibiotika och andra otäckheter som jag helst inte vill stoppa i varken mig själv eller någon annan i familjen. Det är också skönt att veta att djuren haft ett bra liv och att de fått ett stressfritt slut.

När man vänjer sig vid att alltid ha kött hemma tar det emot något alldeles förfärligt att köpa det. Frysen har varit tom på nötkött ungefär i en månad och jag gillar inte att gå runt på stora matbutiken och titta på det vacuumpackade. Att köpa köttfärs klarar jag nästan inte av. Så det har blivit en hel del  fisk  de senaste veckorna 🙂

Nu är iaf frysen full, vi har mat de närmaste tio-elva månaderna och jag ser fram emot att få sätta igång med lite långkok igen.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

12 responses »

  1. Det låter som en trevlig sysselsättning. Lycka till med långkoket, men det finns väl finare bitar i frysen också. Något till nyår kanske?

  2. Visst gör det det – finns finare bitar alltså…Men faktum är att även framdelsköttet är så mört att det går att lägga på grillen. Så långkoken från den här gården blir faktiskt inte så förfärligt långa, köttet är supermört ändå.

  3. Då har du haft rena rama ”föryngringskuren” med mycket fisk därav den vilda sorteringen kanske 🙂
    Visst är det härligt med kött i frysen, vi håller oss till det vilda slaget! En halv kalv vore inte helt fel! Ha det!

  4. Gris har jag delat med en kompis och det var en upplevelse att skära delarna och paketera och dona.
    Vilken smakskillnad det var mot det vi köper i affären!
    Jag är så larvig med just kalv, känner nog samma med lamm fast jag äter det för det är så gott, men jag känner alltid ett skutt i hjärtat…
    Kram

  5. Förstår precis vad du menar Livsglimtar! Den här ”kalven” vägde 150 kg innan den hamnade i min frys – ganska stor m a o. ”Riktigt” kalvkött skulle jag däremot inte kunna tänka mig, särskilt inte med tanke på hur de stackars kalvarna hålls….hu….

  6. Jag fixar inte ens att köpa kött i affär då jag vet hur den slaktats, mörats osv. Vårt kött får en helt annan hantering och går inte jämföra med ”köpekött”. Jag har inte gjort annat än lagat mat sen i fredags när vi styckade vårt kött.

Kommentera

