Lejonets reseutmaning

Standard

För länge sedan, närmare bestämt nästan en månad, fick jag en utmaning av Lejonet. Det var en kul och lite annorlunda utmaning, men det verkar som tiden bara försvann…vips gick det en månad och inget hade jag gjort åt det hela. Nu har jag iaf tänkt ett varv till och här kommer mina svar. Jag kan inte garantera att jag svarar exakt lika om jag skulle göra utmaningen nästa vecka, eller om en månad 🙂 Drömresemålen varierar väldigt mycket i det här huset, likaså vad som var bäst av det jag redan upplevt. Men så här är det just idag:

Favoritland: Brasilien. Vänliga människor, vacker natur, härligt strandliv, samba och rytmer, färgexplosioner och fantastiskt god mat.

Favoritstad: New York. Här finns allt!

Bästa naturupplevelse: Oj…det är flera…..När Kärleken och jag guppade runt med snorkel och cyklop på revkanten utanför ”vår” ö på Maldiverna och en tvåmetershaj simmade en bit under oss. Eller när vi var i nordöstra Kanada och valarna kom in i havsviken på kvällen, det ljudet glömmer jag aldrig….Eller elefantbadet i Thailand här om sistens…Eller när geysirn på Island exploderade 20 meter upp i luften…

Favorithotell i Sverige: Bor inte så ofta på hotell här hemma om det inte har med jobbet att göra….Men Anno 1628 vid Slussen i Stockholm är fint (Tror att det heter så…)

Favorithotell utanför Sverige: Nu blir det ännu svårare – vi brukar ju oftast ta oss runt på vandrarhem och liknande när vi reser. Men vår B&B-dam strax utanför Elgin i Skottland var en riktig höjdare. Hon pysslade om oss och skämde bort oss med färskt bröd, nyplockade hallon, egenhändigt rökta kippers, haggis, blackpudding och allt annat som hör till.

Favoritrestaurang i Sverige: Svårt, svårt….Har nog inget riktigt favvohak…men ska det vara junkfood är ju hamburgarna på O’Learys i en klass för sig.

Favoritrestaurang utanför Sverige: Vet inte om man kan kalla det favorit, men min första kontakt med japansk mat är något jag fortfarande kommer ihåg. Det var i en liten, välmående förort till Hamburg och man fick beställa bord i mycket god tid. Jag jobbade i Tyskland då och restaurangbesöket var inprickat i kalendern sedan länge. Vi valde en meny och fick prova det mesta och för första gången vara med om att kocken lagade maten på en stekhäll infälld i mitten på vårt bord. Det var en upplevelse i sig, det smakade mycket bra och gjorde stort intryck på en 21-åring från Sverige.

Ställe dit man kan “fly”: Havet. Sedan spelar det inte så stor roll var, Frankrikes norra kust är fin, Norra Jylland likaså. Åländska skärgården fantastisk och så Bohuslän förstås 🙂

Dit jag aldrig mer vill åka till: Sri Lanka. Jag var där när det var riktigt oroligt för många år sedan (det var inte planerat så) och minns bara alla militärer med vapen, att det var skitigt och eländigt och att jag kände mig så otrygg. Ändå är det många som älskar den ön, men jag har svårt att tänka mig att åka tillbaka. Det finns så mycket annat att se.

Dit jag vill åka NU!: Lite shopping i NY vore inte fel nu inför julen

Bästa shopping: Jag är ju ingen shoppingmänniska, men i NY finns det mesta. Annars är salutorget i Helsingfors på höstarna en femetta!

Bästa nattliv: Nattliv? Jag? En drink vid ett liggande bord på White Sands Beach på Koh Chang är helt i min smak. Inget disco, tack.

Packningstips: Lägg smutskläderna direkt i en påse under resans gång så blir det smidigt att packa upp när man kommer hem.

Resetips: Fernando de Norhona – en nationalpark mitt i Atlanten, en timmes flygresa utanför Brasiliens kust. Natur och djur, spännande historia och härlig vattensport.

Vad finns i “carry-on” väskan: Ett linsfodral fyllt med linsvätska och så mina glasögon i ett hårt fodral. En liten flaska hudkräm. En bok. Och så vatten, förstås.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Härlig läsning! Vore inte helt fel med en resa till värmen nu…om du vill att det ska snöa i bloggen såå

    Go to your dashboard.
    Navigate to Appearance -> Extras.
    Check the box next to “Show falling snow on this blog.”
    Roast some chestnuts.

    Ha det!

  2. kul, jag som trodde att du a) inte sett utmaningen då du var borta b) glömt det hela c) struntat i den! Faktum är att jag trodde att du skulle gilla den, men sedan hade du så mycket att berätta om Thailand…

Kommentera

