Status

Standard

Mina arbetsdagar börjar oftast med att jag surfar runt en stund i Dagens Industri. Jag kollar av lite vad som har hänt i världen under natten – har det skett något som jag måste ta med i beräkningen i mitt dagliga slit i saltgruvan? Vad hände på börserna i Asien under natten? Hur slutade dagen i USA? Många saker kan hända som ibland får direkt inverkan på det jag ägnar mig åt på dagarna. Ibland hittar jag ett och annat lättgods att läsa också. Här om dagen var det t ex dags för den årliga listan om vad som ger svenskar hög resp låg status.

De första fem punkterna på högstatuslistan är:

  1. Vara allmänbildad
  2. Vara duktig på sitt arbete
  3. Ha arbetat ihop en förmögenhet
  4. Vara en engagerad och duktig förälder
  5. Kunna tala många språk flytande

Hmmm….tja….jo jag plockar nog hem fyra av fem punkter. Allmänbildad? Jo, har man varit stormästare i Jeopardy tre gånger så får man väl anses allmänbildad. Jag tror att jag anses som ganska duktig på mitt arbete och att jag är en engagerad och duktig förälder fick jag ett mycket handfast bevis på idag. 18 uppvaktade mig med en rejäl kram och tackade för coachningen i kärleksbekymren. Flickvännen och han har tagit sig igenom sin första fnurra och allt är bra igen. Enligt 18 mycket beroende på de kloka råd han fick av sin mamma 🙂 Jag blev lite blank i ögonen och tackade för de snälla orden. Talar många språk…mjaaa, svenska och engelska är väl sgs flytande, men därutöver tar jag mig fram hjälpligt på 3-4 språk till, så jooo, jag kan nog förhållandevis många språk. Det är bara det där med förmögenheten som fattas – finns ingen som jag jobbat mig till och heller ingen ärvd sådan. Så är det.

På lågstatussidan är de första fem punkterna:

  1. Ha en minst 15 år yngre man
  2. Förbättra sitt utseende med medicinska hjälpmedel
  3. Äga en äkta pälskappa eller -rock
  4. Ha en minst 15 år yngre fru
  5. Gå i kyrkan varje söndag

Där kammar jag noll. Helt klart. Om inte hudkräm från Apoteket räknas som medicinska hjälpmedel, förstås 🙂 Lite längre ner på lågstatuslistan blir det riktigt intressant. På plats 15 står det ”Ha en välbesökt blogg”. Då undrar ju genast vän av ordning vad det är som är väger tyngst. Är det det blotta faktumet att man har en blogg? Eller är det att den är välbesökt? Jaja….jag har en blogg  och om den är välbesökt eller inte är väl en definitionsfråga. Om man jämför med min korta kometkarriär där borta på andra sidan så är den här bloggen inte särskilt välbesökt – där hade jag lika många besök på tre månader som jag hade här på hela det första året. Men det spelar ju egentligen ingen roll. Och status förresten – vem är det som bestämmer vad som är status?

Listan är iaf lite kul – vill du läsa hela finns den här. Undrar just om listor är hög eller låg status, förresten 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

13 responses »

  1. Tja, det här var en riktigt rolig tisdagssysselsättning. Jag är nog mitt emellan. Ingen direkt högodsare om man säger så ,men jag trivs rätt bra med mig själv som person. Jag ser knappt om jag har kammat håret på morgonen, fniss 🙂

  2. Stormästare i Jeopardy tre gånger?! Pratar vi TV-sändning eller sällskapsspel runt matbordet? Jag tror jag får kolla hur jag ligger till. En sak vet jag och det är att någon femton år yngre fru har jag i alla fall inte 😉

  3. Här kryper det minsann fram nåt riktigt spännande, stormästare! Imponerande… inte undra på att du har en sådan intressant blogg. Listor är kul – även om man inte bryr sig, så bryr man sig ju lite grann iaf. Jag ligger f.ö. rätt bra till att döma av ovanstående, så jag kan lugnt gå ütanför dörren idag utan att skämmas. Utan yngre man/fru. päls eller med botox-stelt ansikte 😀

  4. Stormästare… jo jag tackar. Skatan själv är inte så tokig… hemma i soffan. ”Ungarna” har tjatat att jag skall försöka komma med … på riktigt… Men jag känner mig själv. Väl i hetluften skulle jag vara fullkomligt blockerad…

    Är det en månne en högstatus-jeppe/pa som skrivit listorna och som inte själv kan blogga. (Sååå många av mina vänner tycker det är förskräckligt att jag BLOGGAR…) och som har en 15 år äldre fru/man…. Surt sa räven…. Kram och skön onsdag önskar jag dig!

  5. Hur jag än försöker minnas deltagarna i Jeopardy så får jag inte fram någon ”bild på dig” Mästare hela tre gånger inte illa! Ha det! Kram!

  6. Det var en underbar komplimang av 18, första fnurran dessutom, den är alltid spännande att lösa.

    Höstatuslistan var onekligen intressan! 😀

    Jaså du, din lilla rackare, stormästare på Jeopardy. Grattis grattis!!

    Varför i hela friden ska gå i kyrkan vara lågstatus??

    Ha en bra dag
    Kram

  7. Jaha, nu sitter jag här och är avis, älskar frågesport och är allmänbildad. Maken blir nästan irriterad när jag sitter och svarar högt på kvällarna nu i programmet ”Vem vet mest” fast igår var det professorer och dyl, då blev han imponerad 😀 Jag har aldrig VÅGAT anmäla mig! Avis, ja, men också imponerad!

    Vad gäller listor, lågstatus, helt klart!

  8. 4-0 till mig med! det är ju strålande! Eller kanske 3,5. Jag är definitivt en engagerad förälder, men jag överlåter åt andra att bedöma om jag är duktig. Jag saknar också förmögenheten, men jag har varit mycket med folk som har den, så jag kan låtsas! 🙂

  9. Jag kan avslöja att det var lääänge sedan det begav sig i TV 4 för min del – det var på Hr Härenstams tid i början på 90-talet. Det var en riktigt kul upplevelse och jag skulle nog gärna göra det en gång till.

  10. Roliga listor det där!
    Jag kammade som tur var noll på lågstatuslistan och fick si så där tre-fyra på högstatusen! Ganska nöjd med det måste jag säga! 😀

  11. Ja Prudie det var ett tag sedan det begav sig när man satt bänkad framför programmet kanske därför som minnet haltar en aning 😉

  12. Berättade precis här hemma att en av mina bloggisar varit stormästare i Jeopardy. Här är några av kommentarerna som kom:
    – Tre gånger….då snackar vi riktigt allmänbildad…..
    – Vilken prestation…. då är personen definivt allmänbildad….
    – Oj… vilken grej… tänk den som ändå var så allmänbildad…..

Kommentera

