Trött

Standard

trottEn sån dag…att jag inte somnat med näsan i tangentbordet är ett under. Däremot har jag gäspat käken ur led tämligen oavbrutet, det har inte blivit särskilt mycket gjort och frampå eftermiddagen när jag suttit och råstirrat på samma två meningar hur länge som helst (kändes nästan som om jag sov med öppna ögon) packade jag ihop och gick hem. Ingen större mening att kämpa på när det fattas två nätters sömn 🙂

Vi hade ju som sagt gäster i lördags kväll. Tiden gick otroligt fort och det blev sent. Kanske att det blev lite, lite för mycket rödvin också. Eller också var det den där jädrans glöggen som skulle provas som förstörde allt. Hursom….När gästerna hade stuvat in sig i taxin röjde Kärleken och jag lite i köket (bara så att vi inte skulle vakna till ett bombnedslag nästa morgon) och sedan ägnade vi oss åt vild tvättsortering 😉 Kärleken blev så till sig att han bestämde sig för ett extraskift i sågverket han jobbar på nattetid – det var lögn i h-vete att få tyst på honom, så efter en stund flyttade jag till min reträttplats i andra änden på huset. Det blev ett par ynka timmars sömn. Men so what, tänkte jag, det får bli en tidig kväll på söndag istället.

Det blev en hyfsat tidig kväll. Lite film, en kopp te och när jag som bäst höll på att fixa i ordning mig för kvällen dök en förtvivlad 18 upp i dörren. Kärleksbekymmer. Vi blev sittande länge, länge i hans soffa -trösta, klappa, hålla om. Försöka bena upp vad som hade hänt egentligen. Det gick inte, sonen var alldeles för ledsen och uppriven för det. Jag gick och la mig med en stor klump i magen och tankar som for kors och tvärs genom skallen. Klockan var efter halv ett och jag kände hur jag precis började på att komma aningens till ro när någon säger ”Mamma, jag kan inte sova”.

16 stod i sovrumsdörren. Det är mycket i skolan nu och eftersom 16 är en mycket ambitiös tjej som har svårt att ta lätt på skolan så kör det ihop sig ibland. Sist det begav sig och hon hade en natt när hon inte kunde sova sa jag till henne att inte ligga inne i sitt rum och låta tankarna mala. ”Kom och prata med oss i stället, för oftast är inte saker så farliga om man vågar säga dem högt”. Så det var det hon gjorde. Långt samtal på sängkanten. Konkreta råd om hur hon kan hantera en del situationer. Planera veckans studier. Prioritera. Vad måste göras? Vad kan vänta? Drygt en timme senare ramlade jag ner i sängen. Kärleken snarkade. Fem minuter senare (kändes det som) ringde väckarklockan.

Ikväll får det bli en tidig kväll och jag hoppas att jag får sova några fler timmar. Men en liten tröst är iaf att 16 är betydligt lugnare. 18 håller som bäst på att försöka reda ut vad som hände egentligen, så de är på speaking terms iaf. Och det är ju bra.

Gäsp 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

10 responses »

  1. Mmm… många samtal om nätterna har det blivit genom åren, och jag tror inte det är sista gången på länge än.
    När jag ser hur tokkära mina två yngsta söner är i sina nya kärlekar blir jag lycklig, och orolig… svårt det där, med kärlek.

    Hoppas dottern hittar nåt sätt att arbeta med sina höga krav på sig själv, det låter inte bra att vara så ung och så kravfylld.

    Sov gott, och hoppas kärleken tar ledigt från sågverket också!

  2. Oj oj oj. Jag hade nästan glömt hur det var att ha tonåringar med bekymmer … Man vill ju så gärna hjälpa och man känner så starkt… och ändå kan man bara stå där bredvid. Och inte kunna göra så mycket mer än att hålla om (18) och ge goda lugnande råd (16)… Men vad jag har förstått så här i efterhand… är det just det som är guld värt för ungdomarna. Att man finns där och lyssnar.

    Att ha sömnsvårigheter på grund av tvättsortering och att älsklingen se´n gick på extraskift på sågverket, är ju inte lika ”tärande”… ja, t o m närande…även om sömnen blir skral. Kram!

  3. Oj, vad jag känner igen det här! Även hos oss har det blivit ett och annat samtal om både det ena och det femte. Yngsta fröken påminner mycket om er 16 när det gäller skola och ambitioner. Ofta känner hon panik över allt som ska göras och vi får försöka bena upp tillvaron.

    Hoppas både 16 och 18 känner sig lite gladare i dag. Men som förälder är det i alla fall skönt att de känner förtroende för en när det kommer till kritan!

  4. ”Vyss på diiiiiiiiiig, vyyyyyyyyssss på diiiig”… Minns du ormen i Djungelboken? Disneys tecknade version alltså. Ormen med spiralögonen… det är han som kommer ikväll och hypnotiserar dig till sömns. Bara gör honom till viljes.
    😉 Suss gott.

  5. Jolmig glögg… vild tvättsortering – kanske inte så konstig om man tar sig ett extraskift i sågverket efter de bravaderna 😉
    Hoppas att du fått sova ut inatt! Kram!

  6. Oj ja det var mycket som hände på kort tid hos dig. Hoppas det lugnar ner sig i veckan och alla får svar de vill ha och det funkar. Minns mina tonåringar på den tiden och nattliga samtal.
    Sågverksarbete…fy bubblan…. men jag är inte så bet på att vältra med timmer jag heller… *haha* Må så gott och hoppas du kan få en hel natts sömn i natt istället. *kraam*

Kommentera

