Glögg eller glühwein?

Standard

Sist vi var och handlade skickade jag in Kärleken på glasbanken som ligger vägg-i-vägg med vår vanliga mataffär. Tanken var att han skulle köpa någon flaska glögg som vi kunde prova. Egentligen tycker jag inte om glögg, det är alldeles för sött och jolmigt för min smak. Jag envisas med att göra glühwein med citron och kryddor istället. Men man har ju hört hur många spännande glöggsorter det finns nu för tiden, så vem vet, kanske att det går att hitta något som passar även i min gom?

Kärleken kom ut från bolaget med inte mindre än FEM flaskor glögg – han hade hittat en kartong med olika sorters glögg av samma fabrikat i småflaskor. Fiffigt! Då kan man ju testa lite sån’t och lite sån’t och lite sån’t och om någon sort visar sig vara riktigt otäck spelar ju inte det någon större roll.

Vi smakade oss igenom lådan tillsammans med våra vänner igår kväll, innan middagen. Och jo då, det fanns en sort som inte var så pjåkig. Resten av kvällen blev, som vanligt, riktigt trevlig. Men det är lite segt i steget idag och det tror jag bestämt beror på glöggen. Så det får nog bli glühwein i fortsättningen med 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

10 responses »

  1. jag minns att du skrev om Gluhwein för ett år sedan, eller var det två… kanske dags att testa ditt recept! du kan väl aktualisera det…

  2. Smaskens gott låter det. Själv har jag avhållt mig från glögg än så länge. Jag har köpt en blåbärsglögg som jag inte ens har smakat. Det blev en Irish i fredags istället.

  3. Det värsta är att av för mycket glögg (eller punch, som ju också är sött) får man så förbålt ont i knoppen… Vad hette sorten du gillade? Mannen gör egen glögg på brännvin (renat), kryddor och sockertopp som sakta för smälta ner i spriten. Det blir en klar, stark, jättegod glögg… men ett eller möjligtvis två glas räcker. Kram!

  4. Jag gjorde egen glögg igår men jag kapade bort en hel del av sockret som det skulle vara enligt receptet. Alkoholfri och inte sådär väldans söt blev den till sist. :0)

    Jolmigt, det uttrycket använder jag mig också av!

  5. Vi har oxå provsmakat oss igenom några småflaskor glögg. Hittade en med äpple som jag gillade skarpt. Annars finns det en glögg med rom i, riktigt god, lite väl många % dock 😉

Kommentera

