Sju knasigheter

Standard

För ett tag sedan blev jag utmanad av Asapasa, Skatan och Ayla. Jag skulle lista inte mindre än sju konstigheter om mig själv. Mrs Structure blev lite upprörd till att börja med – konstigheter? Jag? Finns väl ingen som är så vanlig och fullständigt normal som jag….Men då klev Prudie in och bara det är väl ett tecken på att allt inte är riktigt som det ska där uppe. Jag menar, hur vanligt är det att man är två personer i en? Och att man med berått mod låser in den ena personen i jalusiskåpet på jobbet när det är dags att ta helg?

Här är iaf mina knasigheter – jo, så här illa är det faktiskt 🙂

1. Det är inte mycket i matväg jag bara inte äter – men det finns en rätt: Bruna Bönor. Det GÅR bara inte…Eftersom jag är en ytterst envis person så har jag faktiskt försök i närmare 35 år innan jag la ner projektet. Med tanke på att det tog 15 år med whiskyn så tyckte jag iaf att jag skulle ge bönorna en chans. Men ibland får man ge sig, så är det bara.

2. En av mina favorithobbysar är min egen lilla resebyrå där jag sitter och planlägger det ena äventyret efter det andra. Ju märkligare kombinationer, desto bättre. Att luska i tidtabeller och klura ut hur man bäst tar sig från A till B och sedan hitta några spännande ställen att bo på förgyller tillvaron för mig på kvällarna. Vissa resor vägrar Kärleken att ställa upp på, han är t ex ytterst tveksam till att vandra genom bergen från Argentina in i Chile. Vekling, säger jag bara! Ibland funkar det om jag vevar lite vildare planer ett varv till, så än är inte loppet kört i den frågan.

3. Ormar klarar jag bara inte av. Inte nog med att jag tycker att de är allmänt obehagliga, lömska och otäcka, jag kan inte hålla i en tidning som det finns bilder av ormar i och jag kan inte ha fötterna i golvet när ormar kommer på tal. Var jag har fötterna nu? På hurtsen bredvid arbetsbordet förstås…

4. Marschnörd. Det ordet säger väl egentligen allt 🙂 Jag älskar uniformer, fanor och parader, har järnkoll på de flesta svenska regementsmarscherna, uniformsregler, kragspeglar och gradbeteckningar och sån’t. Om någon skulle väcka mig mitt i natten kan jag i detalj redogöra för högvaktsceremonin vid Stockholms Slott, när man slår in och slår av musiken, vilka moment som genomförs av pågående och avgående vaktstyrka samt när man spelar vilken sorts musik.

5. Uppslagsverk hör till favoritlektyren – det är sällan jag lyckas med konststycket att endast slå upp det ord eller den företeelse jag letar efter. Det slutar oftast med att jag läser om allt möjligt annat, föreläser för familjen om mina nya rön och totalt glömmer vad det var jag letade efter egentligen.

6. Klarar inte av att cykla som folk – jag måste om och förbi och köra fort, fort. Däremot är jag en mycket laglydig bilförare.

7. Kan bli rörd till tårar av i stort sett ingenting – vacker musik, en bra konsert, nationalsången, någon har anträngt sig lite extra för min skull, någon är extra snäll mot mig eller någon annan, en vacker utsikt, en perfekt stämning och förstås alla klassiska snyftgrejer oxå.

Om någon skulle vilja komma tillbaka efter dessa avslöjanden så är det inte helt osannolikt att jag dyker upp i morgon igen, i en blogg nära dig 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Du är alltså som Indiana Jones. Han hatar också ormar i alla former. Han gillar att resa, speciellt till udda ställen. Att gå mellan Argentina och Chile skulle säkert ingå i hans planer, framför allt om det finns någon arkeologisk utgrävning på vägen. Kanske en omväg via Machu Picchu? Det finns också mat han inte gillar, som aphjärna. Han har en egen uniform, svart läderjacka, mössa och piska. Och han kan en massa udda saker om något som hände för 3000 år sedan. Däremot blir han inte rörd lätt, förutom när små barn har det svårt. Same, but different, eh? 🙂

  2. Försöker komma på vad det är jag ska vara rädd för här?? *haha* näeru…klart jag vågar kliva in hos dig av och till! 🙂 Tycker du verkar helt normal… om jag får säga. *kraam*

  3. Sååå.. bruna bönor och ormar… Överkomliga fobier. Det hade varit värre om det varit tja… nå´n basvarumat som hmmm…börd och se´n …hundar. Jag gillar inte heller ormar och jag veet att det finns så´na i byn i Thailand där Sonen skall gifta sig. Var har du fötterna nu? Kram från Skatan som inte får till det med sin lilla bild som växlar mellan öga och skathuvud… men det är jag Skatan iallafall

  4. Inte konstigt att Mrs Structure tog sig en tur hit till häxan 😀 Hennes boning i vanliga fall, i Prudies kropp, måste vara riktigt tuff! Nog är du konstig alltid, ormar som är så fina! Däremot kan jag äta bruna bönor, men slipper jag så hoppar jag mer än gärna över.
    Jag tycker det är skönt att folk är konstiga, då känner jag mig såååååå normal 😉

Kommentera

