Sovmorgon

Standard

Sovmorgon. Känn på ordet: Sovmorgon. Låter härligt – inte sant?

Det finns olika sorters sovmorgnar. Idag har jag haft den där varianten som är helt i en klass för sig. När man ligger kvar i sängen och hör andra familjemedlemmar kliva upp en efter en. Strax efter klockan 6 rasslar det i 16:s dörr och jag både hör och känner när hon går ut och hämtar tidningen. Hon lämnar alltid ytterdörren på vid gavel för att hon inte ska låsa sig ute och det drar alltid lite extra in i sovrummet då, trots att sovrummet ligger i andra änden av huset. Ungefär samtidigt börjar Kärlekens mobil plinga stillsamt. Det gör den var femte minut i vad som känns som en oändlighet. Ibland slutar snoozen fungera och han ligger kvar i sängen ändå – totalt oförmögen att få benen över sängkanten. I morse tog han sig för ovanlighetens skull upp efter två signaler. Kan ha något att göra med att jag spände ögonen i honom i går kväll och meddelade att jag gärna ville njuta liiiite av min sovmorgon. Sist i raden är 18 – upp strax efter sju (en timme senare än 16), snabb frukost vid diskbänken, snabb raid in i badrummet och så ut i hallen, på med ytterkläderna och iväg. Ungdomarnas skolor ligger ganska nära varandra, båda börjar 8.15 och går hemifrån ungefär samtidigt, men det skiljer en hel timme på när de anser att det är dags att kliva upp 🙂

En helt vanlig morgon hemma hos familjen P alltså – med den skillnaden att jag inte deltog, utan bara åhörde allt från min ytterst behagliga tillvaro under flufftäcket i vattensängen. Härligt är bara förnamnet! Nu är klockan strax efter nio – jag är på benen sedan en dryg timme tillbaka och ska strax kasta mig över det som är skälet till att jag är hemma idag: Mitt bidrag till utbrändhetsantologin. Det drar ju ihop sig till irl-träff i helgen. Och jag är pinsamt medveten om att jag just nu sabbat tidplanen i projektet. Men det ska rättas till idag.

Over and out 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Åhhhh..de där flufftäcket kan va såååå mjuuukt o vaaarmt o man vill aldig lyfta på det för då kommer KALLA vindpustar in…så då drar man på sig det igen…så härligt att du KUNDE ligga kvar o bara vara! För de är du värd!

  2. Såå skönt kan jag tänka mig… jag är nästan alltid uppe med tuppen eller vargen… lite ofrivilligt. Men sedan kan jag mysa en timme på eftermiddagen istället. Ha en jätteskön fredag och lördag… och söndag och… Kram!

  3. Jag längtar efter en sovmorgon. Vår lilla Elvis ser till att vi kommer upp i tid varje dag klockan 7 helg som vardag. Det blir nog bättre med tiden, men oj vad avundsjuk jag blir när jag läser om din sovmorgon

  4. Visst är det underbart! Mina fredagar är alltid så. Alla försöker vara tysta runtomkring men jag försöker förklara för de att jag njuter av ljuden som finns. Alla dessa behagliga ljud och känslan av att man kan få ligga kvar och njuta av värmen under täcket. När man sen känner sig redo och huset är tyst stiger man upp, lagar kaffe och kanske lägger sig i sängen en stund till 🙂

  5. Här är det jag som är uppe först. Å andra sidan har jag för det mesta inga tider att passa utan kan ligga kvar de flesta dagarna.
    Önskar Dig alla lycka med träffen i helgen!
    Instämmer i imagines kommentar! Det snöar i stan idag! 😀

  6. fast jag brukar bli stressad när jag hör hur alla håller på…så jag brukar vara en av de första, definitivt inte den sista att gå upp!

Kommentera

