Färdigåkt

Standard

resvaskaNu är det färdigåkt för den här gången. Det kändes otroligt skönt att packa upp väskan i förmiddags, att tömma necessären och plocka in kläderna i garderoben ”på riktigt”. Visserligen har jag blivit blåst på en ledig dag den här helgen – men jag kommer att vara ledig en extra dag någon gång i december, så det känns rätt OK.

Fredag-lördag har jag varit på konferens med hela min sektion. Vi har bl a ägnat en hel dag åt att prata om stress – vad som händer rent fysiologiskt om man kör för hårt för länge, vad man kan göra själv för att må bättre och hur man hjälper kollegor som är på väg åt fel håll. För min del tillförde inte dagen så väldigt mycket ny kunskap – jag är ju milt sagt ganska inläst på området 🙂 Jag nickade mest instämmande och då och då tänkte jag ”ja visst ja, det är ju så där det hänger ihop”. Däremot tycker jag att det känns väldigt bra att min arbetsgivare satsar så stort på de här frågorna. Och det märktes att flera av mina kollegor inte visste att man får fysiska skador av för mycket stress, skador som ibland går att reparera, ibland inte. En mycket givande dag alltså!

Nu väntar en helt vanlig vecka vid skrivbordet. Mycket ska göras. Det ska produceras en hel del texter, möten ska bevistas och det ska utbildas lite. Men jag ska INTE åka tåg. Jippi!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Så skönt att du är färdigåkt för den här gången, så att man kan ”träffa” dig lite mer regelbundet. Det har varit tomt i virtuella världen utan en liten bloggdos av dig varje dig! Kram

  2. Välkommen hem igen 🙂 Trevligt att du slipper kuska runt, det är ganska slitsamt.

    Det är mycket med kroppen och hur omgivningen ser ut som påverkar ens hälsa. Det är väldigt bra att det fokuseras på detta område, men det är egentligen oerhört tragiskt att nutidens människor ska drabbas av kroppsliga och själsliga skador på grund av en alltför stressande miljö.

    Ha en underbar dag vännen
    Kram

  3. Välkommen hem får man väl nästan säga då 🙂 Verkar som att det var en intressant konferens. Många som inte tänker på de fysiska händelserna vid stress. Inte förrän de står där och inte kan göra något åt det! Men hoppas du får en lugn och skön vecka på hemmafronten… själv blir mina närmsta veckor enormt stressiga men samtidigt roliga. Ska ge mig iväg och försöka skaffa lite nya kunder 🙂

  4. Det låter som en vettig arbetsgivare du har! Jag har jobbat på ett ställe där 20-25% av personalstyrkan var sjukskriven pga utbrändhet. Summan var konstant men personerna varierade. Jag föreslog för chefen att vi skulle ta dit en föreläsare som pratar om stress och utbrändhet men fick kalla handen; snacka om strutstaktik.

Kommentera

