Bilder från Koh Chang

Standard

Här är lite bilder från Elefantön – Koh Chang:

Vi närmar ossNu närmar vi oss Koh Chang med bilfärja. Inte världens största färjeläge direkt 🙂 Vi är alla fyllda av förväntan och undrar hur det ska bli när vi rullar i land därborta på den gröna ön. 16 och 18 har redan anpassat sig till de lokala sederna och slurpar på varsin fruktshake. Fruktshakar är stort på Koh Chang, man kör valfri frukt i mixer med en massa is och får som resultat av det en glassliknande sörja som är väldigt läskande. Det blev många olika sorters shakar under veckan, men ananasvarianten var nog den bästa, tätt följd av banan.

handdukar_2Vårt hotell låg ca10 minuters bilresa från det lilla färejläget, ungefär mitt på den största beachen på ön – White Sand Beach. Kontrollfreaket 16 höll på att gå under på resan dit, vägen var väldigt kurvig med ytterst branta stigningar och lika branta utförslöpor. Jag tyckte också det var liiiiiite läskigt, men det kunde jag ju inte medge 🙂 Väl framme på hotellet kunde vi snabbt konstatera att allt såg hur bra som helst ut och att städerskan hade ett intressant sätt att vika handdukarna. Var det elefanter det skulle föreställa (eller kanske små grisar?).

oväderVi hade förstås bråttom ner till stranden för ett första dopp så fort vi hade installerat oss på rummen. Vattnet var varmt och salt – härligt! Men det hängde stora moln över bergstopparna bakom oss och det dröjde inte länge förrän det började regna. Och som det regnade! Det vräkte ner – resten av eftermiddagen, kvällen, natten och en bra bit in på nästa dag. Lite oroliga blev vi allt, det var ju inte så vi hade tänkt oss vår sol- och badvecka på Koh Chang. Vi gick en liten tur längs med stranden. Det var badförbud, röda flaggor var hissade med jämna mellanrum på hela stranden och det var rejäla vågor som sköljde in där vi hade badat alldeles nyss.

a room with a viewTill att börja med var det lite mysigt med regnet. Det var ju inte kallt, varken i luften eller i regnet. Men det var inte lite som kom ner och trots att man gick ut under de rejäla paraplyerna hotellet tillhandahöll, så blev man ordentligt genomblöt av bara en liten promenad. Avloppet hängde inte med riktigt heller, så den lilla gatan (f ö öns enda huvudväg) utanför hotellet stod snart under vatten. Ett inte särskilt rent vatten – man hade ingen större lust att plaska runt i vattenmassorna direkt 🙂 Men så småningom avtog regnet och vi kunde konstatera att utsikten från rummet var helt OK.

beachenWhite Sand Beach är den största beachen på Koh Chang. Den är ungefär 2.2 km lång och bredden varierar väldigt med tidvattnet – en del dagar var nästan hela stranden borta. Det fanns inga gigantiska solsängsparkeringar längs stranden – jätteskönt! Man tog helt enkelt sin strandmadrass och en handduk och gick ner och satte sig på en ledig fläck. Här och var kunde man hyra uppblåsbara strandmadrasser men det var inte så många som gjorde det. På kvällarna satte alla restauranger ut bord på stranden och så satt vi där och åt – ett par meter från havet, i ett varmt mörker under stjärnhimlen.

geckoHär är ett annat av mina favoritdjur – geckoödlan. De finns överallt och kommer fram när kvällen kommer. Första gången jag var i Asien var jag väldigt skeptiskt. Ödlor? På rummet? Det satt flera stycken i taket ovanför vår säng i strandhyddan på Maldiverna. Men jag fick veta att geckoödlor är mycket fredliga av sig och att de bringar lycka. Att slå ihjäl en gecko finns alltså inte på kartan. Så vi slöt fred, geckosarna och jag. Nu gillar jag dem skarpt och när jag hör deras lilla ljud (ett klickljud som låter som geck-o) kommer leendet på läpparna.

solnedgång_2När vädret hade stabiliserat sig fick vi flera fina dagar och många kvällar när vi antingen satt vid havet eller uppe på balkongen och spanade in solnedgången.
Det var otroligt vackert, men det gick väldigt, väldigt fort. Det var inga långdragna, romantiska färgkaskader på himlen. När solen började sjunka dröjde det inte mer än kanske en halvtimme innan det var riktigt mörkt.

 

 
paradisetVi anpassade och snabbt till ett ta-dagen-som-den-kommer-liv. Helt underbart! De enda fasta punkterna på agendan var när testosteronfalangen skulle träffa skräddaren för avprovning av kostymer och skjortor de beställt. Annars lunkade dagarna på i ett lugnt och behagligt tempo. En heldagsutflykt blev det. Vi gav oss ut på havet för att snorkla på fyra paradisöar, ungefär som den på bilden. En fantastisk dag med härligt väder och toppenfin snorkling! Vi hade en härlig dag, men den skulle visa sig ta fullständigt knäcken på en familjemedlem.

Samtliga bilder är tagna av 16.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Tack Pruddelutt för beskrivningen och intrycken från Elefantön. Du är den andra som på kort tid lyriskt beskriver Koh Chang och eftersom vi är på utkik efter ”stället” som vi vill vila ut på efter Sonens bröllop utanför Roi Et i nordöstra Thailand verkar det här kunna vara ön för oss. Kramar!

  2. Åh va härligt det ser ut! Jag väntar på att få se min sons bilder från deras vistelse där. JAg har åkt på en förkylning så besöket där igår blev tyvärr inställt. Jag tror det var samma stället de bodde på och de skrev om den där måndagen tror jag det var när det regnade som du beskrev och de tog mat på rummet. Det var mysigt först men så började de bli lite oroliga också men det ordnade ju sig och lyste upp lite nästa dag.
    Min väninna ska åka dit i nästan två månader med sin man, de återvänder dit nästan varje år runt årsslutet.
    Må så gott och ha en fin måndag! *kram* 🙂

  3. Informativt och roligt! Precis så en resekatalog och/eller reseskildring ska vara!
    Inte så att vi hade tänkt åka till Thailand men det är ett land med massor att se.

  4. Så… nu har Mannen och jag beställt bungalow på White Sand Beach Resort i februari ..tack vare dig Prudelutt och så nästan samtidigt samma tips från en annan vän. Tänk vad bloggandet kan hjälpa till med. Tackar tackar! Kram!

  5. Jag var bara tvungen och gå in och läsa igen… om vad som väntar mig i mötet medf Koh Chang och White Sand Beach. Det skall bli så underbart härligt att åka nu… först bröllopet i byn och sedan den sköna strandsemestern i Koh Chang … och 1 eller möjligtvis 2 dagar i Bangkok. Kram och tack än en gång för tipset.

    Om du vill kan du få se några av snart 17:s 862 bilder som jag inte lagt ut på bloggen 🙂 Gissa om vi är liiiiiiite avundsjuka på er som ska dit snart!

Kommentera

