Here we go again

Standard

Min hjärna och mitt undermedvetna måste vara extremt ansträngda just nu. Det pågår uppenbarligen en hel del processer som jag inte förstår uppe i hjärnkontoret. I natt har jag drömt. Igen. Inte lika absurt som sist, ganska otäckt egentligen och väldigt, väldigt realistiskt.

Det hela började med att jag fick ett litet sår under foten. Såret blev större och större och till slut fanns det bara ett att göra: jag var tvungen att lägga in mig på sjukhus och få benet amputerat. Operationen gick bra, läkarna kapade benet mitt på låret ungefär och jag vandrade ut från sjukhuset på lätta steg en stund senare. Det var väldigt konstigt, för jag kunde gå helt obehindrat, trots att jag saknade 3/4-delar av mitt högra ben. Jag gick runt i en stor stad, tittade i skyltfönster och fann när jag speglade mig i ett att det faktiskt inte såg så tokigt ut, mitt kapade ben till trots.

Ett tu tre var jag på en badstrand. Det var ett härligt sommarväder och jag vandrade runt bland sanddynerna med mitt kapade ben. Det gick så bra så. Ett gäng barn tyckte det var lite märkligt, men det var ingen som blev rädd. Men lite konstigt var det, för det kliade så våldsamt under foten, trots att den inte var kvar. Jag fortsatte min vandring, men exakt var kommer jag inte ihåg just nu.

Under drömmen var jag uppe till ytan och vände ett par gånger och kände varje gång paniken komma krypande så smått – hade jag blivit enbent? Jag vet att jag kände ordentligt på mitt högra ben både två och tre gånger under natten för att verkligen förvissa mig om att det var kvar. Och det var det. Jag minns också att jag någon gång kände mig tvungen att vifta lite på tårna, bara för att kolla att de fanns där.

Jag fattar ingenting 🙂

Nu återstår det att fråga dig som läst ända hit: Har jag blivit helt galen?

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

15 responses »

  1. OPERATION, bevittna: varning för falska vänner. Undergå: längtan efter en förändring i ett kärleksförhållande. (ur Drömtydning)

    Känner kärleken till detta 😉 Hmmm…

  2. Nejda, du har inte blivit galen för det är sunt att drömma mardrömmar! De läker sår som blivit under livet och de visar på att du haft det jobbigt under en tid o för att bli ok igen så är det väldigt gott att du har dessa (som kan uppfattas som otäcka drömmar! Så go girl du är på heeelt rätt spår!
    Jag har läst Jungen o Rollo May, två verkligt begåvade män som förstod det undermedvatnas spratt mot oss….gåtor vi ger oss själva i sömnen att fundera över…

    Enligt min tolkning (som inte alls behöver vara den rätta) så har du blitt lite skadeskjuten men pinnar på ändå för att du troligen har kraften i dig att göra det…

    Ja. det var allt…;)

  3. Tänkte precis skriva det som Z skrev; operation förlora vänner men enbent är enligt min drömtydarbok också tecken på förändring, förlust eller analkande besvär. Tolka det hur du vill. 🙂 Kram!

  4. Svar ja! Du har blivit galen!! Näe, skojar bara. Däremot har du väl under dagen/dagarna före sett något som hjärnan inte hunnit bearbeta: en enbent på stan eller hört om någon olycka där du själv hann tänka att undrar hur jag själv skulle ha reagerat om till exempel jag förlorat en arm eller ett ben.
    Eller kanske var det Grey’s anatomy eller någon motsvarande serie som satte igång sjukhustankarna??

    När jag drömmer konstigheter kan jag oftast härleda det till någon förflugen tanke eller kort upplevelse som jag inte hann tänka färdigt kring utan blev avbruten för att något annat pockade på.

  5. Jag sällar mig till övriga talare, drömmar speglar hela tiden vad vi är med om, ser och tänker. De är absolut inte farliga utan bearbetar hela tiden saker vi inte rett ut eller tagit till oss.

    Drömmar är en helande process i våra liv, vilka ibland dock kan få oss att fundera hur de ibland kan komma till oss.

    Sedan är det väl lättare att berätta de roliga/komiska vi drömmer än de som skrämmer, de förtränger vi snabbt till ett rum med ståldörrs barriär.

    Dröm på tjejen!
    Kram

  6. Äsch inte då! Här dröms det både hejt och vilt och det händer inte något läskigt för det. Ibland tror jag någon uppe på hjärnkontoret roar sig om nätterna när man sover genom att koppla ihop celler lite hipp som happ. Bara på kul liksom. 😀
    Kram Pruddan!

  7. Drömmar är ju väldigt personliga, ett symbolspråk som bara drömmaren själv egentligen kan tolka för att symbolerna är just personliga.
    Men om jag svävar iväg lite i min tanke om din dröm så tror jag att det som har hänt på din arbetsplats har gjort att du känner dig lite amputerad i din naturliga framfart. Sen har du någonstans insett att man faktiskt kan ta sig fram utan att vara på topp t.o.m bli accepterad och sedd som alla andra.
    Ja, det var min tolkning av din dröm behöver ju vara så alls…
    Helg kram

  8. Det är sällan jag kommer ihåg min drömmar numera. Fast ibland kan jag drömma helt uppåt väggarna.
    Men det ska visst vara bra att drömma så fortsätt med det! 😀

  9. Inte heeelt galen… men jag hoppas lite halvgalen för det är ju alltid uppfriskande. Men … har du kanske läst någon artikel om Heather (hette hon inte så ?), Paul McCartneys ex-wife som ju klarade sig alldeles utmärkt med ett amputerat ben…(om än med protes)… Våra drömmar äro outgrundliga… Kramar!

  10. för min del får du gärna vara galen. Det ger spännane läsning! 🙂 tänk på att det skiljer inte mycket mellan att vara galen och att vara ett geni…

  11. Hej där tösen,

    Hoppas att det varit en skön natt och inte bjudit på alltför underligheter 😀

    Här är vädret en salig kompott av sol,grått, molnigt och kallt. Det är som om vädret är en åsna mellan två hötappar, eller Hamlet : Att vara eller inte vara..

    Önskar dig en trevlig söndag
    Kram

  12. Pingback: Hallå bloggen - jag är hemma igen! « Pruddelutt här och nu

Kommentera

