Burp

Standard

Det blev en riktigt trevlig kväll igår. Fast fin strömming, nykokt mandelpotatis, flera sorters lök, hårt tunnbröd och riktigt vällagrad ost. De riktigt sanna surströmmingsentusiasterna hävdar att det egentligen bara finns EN dryck till strömmingen: mjölk. Men näe – där går definitivt min gräns. Jag dricker f ö nästan aldrig mjölk till maten längre, men det finns ett par maträtter som kräver mjölk, raggmunk, t ex. Våra glas fylldes med sval, dansk öl och förstås en och annan ”lille” som i år bl a bestod av Svarta Döden, egenhändigt hemfört från Island.

Stämningen runt bordet var hög – snapsvisorna avlöste varandra, den ena historien värre än den andra från de tre familjernas sommaräventyr levererades och emellanåt kom något eller några barn ut för att vädra lite. Det fanns 7 barn från 8 till 18 år med i sällskapet, men det var (som vanligt) bara 16 och 18 som vågade sig på att äta varsin klämma.

Så småningom blev det mörkt och riktigt kyligt och då flyttade vi inomhus och fortsatte umgänget. Vi åkte hemåt frampå nattkröken i egen bil – det har sina poänger att ha en 18-åring med färskt körkort i familjen!

Idag är det lite…..burpigt…..Det är gott med surströmming, men det är lite trist att man blir påmind hela dagen därpå om vad man åt igår 🙂 Och sedan undrar jag varför jag ALLTID trillar dit på det där glaset rödvin som vår värd brukar erbjuda efter maten. Varför lär jag mig aldrig?

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Roligt att ni hade trevligt.
    Förre helgen satt tanterna (ja tanter 70+:are allihop) i boföreningen på gården och åt eländet. Luktade bajs i hela trapphuset. 😀 Jag är glad att jag inte har fönster mot gården, så man slapp stanken inne. 😉

  2. skrattar åt ditt burpande. Har inte ätit surströmming men jag kan föreställa mig hur det blir. Makrill kan ha samma effekt. Kan det bero på fiskoljan?

  3. Burpet… jag tror det är löööken jag. Och inget annat. ..möjligen det sena glaset rödvin. …men vem kan väl motstå ett sådant. Aldrig Skatan iallafall. Och idag är första måndagen i september och första höstdagen med klar kall morgon (ganska så, 9 grader) Skön måndag och början på hösten önskar dig Skatan

  4. Och jag är inte alls förvånad över att det blir lite ”burpigt” då man ätit surströmming kan det bli annat av något som ”luktar” sådant? 😉 Ha det!
    (fast ni som är van tycker säkert det handlar om en riktig delikatess!)

Kommentera

