Nollning

Standard

Så har man överlevt den värsta delen av gymnasienollningen då. I år har båda kidsen varit inblandade – 16 som nybliven nolla och 18 som nollande trea.

Hela spektaklet har gett upphov till en mycket infekterad debatt här i staden. När jag gick på gymnasiet ( f ö samma skola som 16 börjat på nu) var det bara ett gymnasium som hade nollning – det var det tekniska gymnasiet och där gick hela spektaklet under namnet ”skändning”, vilket var precis vad det handlade om. Inte särskilt trevligt alltså.

Nu finns det en hel uppsjö av gymnasieskolor i stan – kommunala, kommunala friskolor och rena friskolor. Och alla nollar. På det fd tekniska gymnasiet har skolledningen försökt att skaffa sig lite kontroll över nollningen genom att hjälpa fadderiet. Man har kommit överens med faddrarna om vilka regler som gäller och en del nollaktiviteter görs på skoltid. Faddrarna får utbildning i hur man ska uppföra sig och vad man ska tänka på. De som utbildar kommer från de olika fadderierna på Universitetet och Tekniska Högskolan där nollningen fungerar mycket bra. När vi var på Öppet Hus i höstas på den här skolan fanns fadderiet med som en punkt i den allmänna informationen i aulan. 18:s skola har också försökt att skaffa sig lite kontroll över nollningen genom att handleda faddrarna när nollningen planeras på sommarlovet. Det finns säkert några från båda skolorna som spårar ur, men skolan försöker iaf att styra upp det hela något.

16:s nya skola väljer en helt annan linje: ”Skolan har inget ansvar för de aktiviteter som pågår efter skoltid”. Meddelade man rakt upp och ner i ett brev som kom i somras när gymnasieintagningen var klar. Sedan bjuder man glatt in till föräldramöte där polisen och socialtjänsten informerar om hur eländigt det är på stan första fredagkvällen när gymnasiet har börjat. Men man tar inget som helst ansvar.

Kärleken och jag bojkottade föräldramötet på 16:s skola. Vi vet hur det går till på stan den här fredagen eftersom vi har haft 18 på plats i två års tid, vi har också fått en bild av det hela när vi har hämtat hem honom. Sedan tycker vi att vi har styr på våra ungar ändå – de är trygga i sig själva och faller inte för grupptryck. De gör inget de själva inte vill, helt enkelt. Och det känns skönt. Flera föräldrar som var på föräldramötet på 16:s skola var rejält skärrade efter mötet. Man lyckades alltså skrämma upp folk ordentligt – men skolan tar inget ansvar för det som händer efter skoltid.

Vore det inte bättre att bjuda in fadderiet istället? Att skolan finns där och stöttar och handleder, kanske i samarbete med föräldraföreningen på skolan? De kommer alltid att finnas de som spårar ur under nollningen men kanske att man kan stävja de värsta avarterna genom att få in vuxna i planeringen? Nollningen försvinner ju inte bara för att skolan säger att de inte tar något ansvar.

För vår del gick kvällen bra, båda kidsen kom hem i bra skick. Ingen av dem hade sett något som kan uppfattas som elakt eller förnedrande, men det har säkert förekommit, man kan ju inte se allt som händer precis överallt.

Själv drar jag en lättnadens suck över att det här är ett avslutat kapitel. Men – det kommer väl nya företeelser att bekymra sig över gissar jag 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

14 responses »

  1. Jag tycker att skolan gör det ganska lätt för sig men samtidigt förstår jag dem! Insparken på vår gymnasieskola ägde förr rum utanför skolan. Men när aktiviteterna innefattade utmaningar som att ”bada i bajstunna” synnerligen lättklädda aktiviteter med sexuella ”pang på rödbetan” detaljer flyttades insparken och skolan klargjorde tydligt att dessa aktiviteter tog de avstånd i från.

    Tack och lov har våra ungdomar frivilligt avstått! Förstår att du suckar lättat för det gjorde vi med!

  2. Hade aldrig hört om nollning innan jag kom till Sverige. Att förnedra är aldrig försvarbar, inte ens med skojsyfte. Jag kan förstå att skolan inte vill ta ansvar,hur skulle det egentligen gå till? ska de stå vakt bredvid varje elev?
    Man skulle kunna avstänga elever som deltar i de vidrigaste formerna, men då kallas det för förmynderi. så förutom att föräldrar uppfostrar sina barn på rätt sätt så vad jag kan se är inte mycket man kan göra, och tyvärr finns det föräldrar som säkert tom uppmuntrar att göra nollning, och eleverna faller för grupptryck, för att de inte vill vara mesar i andras ögon.

  3. Antonia – jag tycker att skolan ska engagera sig i nollningen precis som man gjort på ett gymnasium här i stan. Dels sätter de vuxna då nivån, det är lätt hänt att ett gäng ungdomar släppta helt på egen hand tappar omdömet och så spårar det hela ur. Dels stärker det nollorna – så att de vågar säga ifrån och inte ställa upp om de inte är komfortabla med det som hittas på. Totalt sett tror jag att det skulle bli trevligare för alla då – precis som du säger kan man varken förbjuda eller stå bredvid och övervaka, men däremot kan vuxna gå in och påverka på ett tidigt stadium. Och inte göra som 16:s skola gör ”vi tar inget ansvar alls och då finns inte problemet”. Självklart har föräldrar ett stort ansvar och jag är helt övertygad om skola och föräldrar tillsammans kan påverka det hela – men då det går ju inte så länge skolan inte vill ta något spm helst ansvar.

  4. Hos oss finns det andra gymnasieskolor där insparken sker i skolans regi. Det är på nykter kaliber och med glada och roliga upptåg och utmaningar som aldrig går över styr. Så ska det vara tycker jga!

  5. Nollningen som mina ungdomar var med om…var … harmlös…och rolig vad jag förstår. Men innan den blev harmlös hade det varit år av eländes elände… och nu hade man lyckats få fason…inom skolans ramar. Skolan tog alltså ansvar …. också! Då var skolavlutningarna värre… när man drog till en badsjö strax utanför stan …och sööp. Alla andra får..liitar ni inte på mig? osv osv. Men ungarna kom helskinnade igenom de här åren, har haft kul… Och nu kan du också dra en lättnads suck! Kram

  6. jag har också haft svårt att förstå nollning och liknande saker. När jag själv gick i gymnasiet hade jag väldigt svårt att förstå liknande saker.

  7. Det klart att skolan måste ta ett ansvar. Pennalism är inte försvarsbart och syftet är att utöva makt på de stackars nollorna som i sin tur gör lika när de själv är treor.
    Det är ett system som kränker och då måste skola, föräldrar och elever sammarbeta för att det ska upphöra.

  8. Ta´t lugnt det kommer nya föreelser att oroa sig för…skämt åsido efter ”nollningen” inga större saker eller så kanske man får ta del av dem längre 😉

  9. Jag gillar inte nollning. I skolorna där jag växte upp var nollningen mer ren mobbing och man hade enorm tur om man lyckades undkomma. Skillnad var det på universitetet, men där är ju nollningen frivillig. Jag deltog i ett event av fem, det tyckte jag räckte och ingen såg snett på en heller. Ganska skönt. 🙂

  10. Många gånger är det ju så att Teknis och Universitetet fungerar som förebild för gymnasiet när det gäller nollning. MEN gymnasisterna ser ju bara det som händer på stan – de vet inte att faddrarna på Universitetet (åtminstone här i stan) har en veckas utbildningför att klara av sitt jobb och att allt bus på stan bara är det lilla, lilla…
    Både Kärleken och jag har blivit nollade på Teknis rep Universitetet och den nollningen bestod av så mycket mer än festande och framför allt var det ingen som helst pennalism. Faddrarna var där för att lära oss hitta i stan och på skolan, få alla att lära känna varandra och vänja sig vid studentlivet. Visst var det lite festande också men, precis som Neny säger, man var med om man ville. Annars lät man bli. Och ingen tittade snett på en för det.

  11. Ja jag tycker nog att skolan har ett ansvar i nollningen och då vore det ju bättre att samarbeta med elever och föräldrar och göra denna märkliga ”tradition” till något roligt istället. Skönt att det är avklarat i a f. Ha en trevlig söndag!

  12. Det är viktiga saker du tar upp här och jag tycker din inställning är hedervärd.
    Jag tycker visst skolan har ansvar för aktiviteter som sker efter skoltid i den här frågan. Nollningen är starkt knuten till skolan och sker egentligen inte utanför skoltiden eftersom ”aktiviteten” är en förlängning av skolstarten.
    Så fräckt av skolan att avsäga sig ansvar. Det är precis vad dom gör med mobbing också, den sker ju utanför skoltid…

    Kram på dig. 🙂

  13. DÅ jag började på Universitetet var vi utsatta för nollning men det trodde jag bara tillhörde det. Inte att de som började gymnasiet också. Men för några år sedan så verkar det som om alla som börjar skolan ska bli utsatta för nollning. Förstår inte varför det måste vara så? De är så unga, det är så mycket som kan gå fel.

Kommentera

