Du är visst lite stressad?

Standard

”Du är visst lite stressad……”? Sa Kärleken och tittade forskande på mig från sitt hörn av soffan härom kvällen. Jag hade precis ägnat ännu en liten stund åt att delge min käre make mina senaste funderingar i ämnet ”nya-hobbysar-jag-tänker-skaffa-mig-för-att-överleva-när-barnen-lämnat-hemmet-om-mindre-än-ett-år”.

Lite stressad? Hmmmm…..näe faktiskt inte. Jag är bara snudd på panikslagen och förtvivlad 😉

Jag frågade raskt min make och tillika de utflygande barnens far om han inte känner av den minsta lilla stress när han tänker på att kidsen ska flyga ut samtidigt. Låt vara att den ena ungen återvänder efter knappt ett år…
Kärleken besitter en enastående förmåga att alltid se saker från den ljusa sidan, så han började genast räkna upp allt vi kommer att njuta av. ”Men du – tänk på allt kul vi kan hitta på. Vilt sex mitt på blanka dagen t ex. Inget nattvakande för att vänta in nattsuddande tonåringar och vi har ju fullt upp redan nu, så tiden kommer att gå så fort. Och rätt vad det är kommer 16 hem igen, precis när vi har vant oss vid att vara själva”.

Vilt sex mitt på dagen köpte jag. Uteblivet nattvak också. Men det där om att vi redan har fullt upp opponerade jag mig å det vildaste mot. VI har faktiskt inte fullt upp. Det är kidsen som har fullt upp och det spiller över på oss i form av en massa skjutsande, matfixande på bestämda tider, ärenden som ska uträttas, konserter som ska avlyssnas och läxor och prov som det ska hjälpas till med. JAG har faktiskt inte fullt upp med aktiviteter som är bara för mig. Räknar jag bort all tid som jag lägger på aktiviteter som är kidsrelaterade i dag blir det VÄLDIGT mycket tid över. Kärleken har faktiskt lite mera på sitt aktivitetskonto, men det är en aktivitet som han delar med 18. Iaf i ett knappt ett år till.

Kärleken tittade bestört på mig och var för en gångs skull tyst 🙂 ”Hmmm….jo det ligger något i vad du säger….men tänk i alla fall vad mycket skojsigt vi kan hitta på….sluta upp och deppa nu. Det leder ingen vart.”

Jag deppar inte. Jag förbereder mig mentalt och det tror jag är livsviktigt – att få barn är en av livets största stressfaktorer, men att bli av med dem måste också räknas dit. Helt klart.

Vad jag funderar på i aktivitetsväg? Någon skojsig fysisk aktivitet absolut, jag är väldigt sugen på afrikansk dans efter alla tips från bloggisar om just det och det tänker jag prova redan nu i höst. Sedan funderar jag på att ta 18:s plats i orkestern, eller nästan iaf, vi spelar inte samma instrument 🙂 Om nu Kärleken tycker att det är en bra idé – han kanske behöver lite tid för sig själv utan sin kära hustru. Vad vet jag 😀

Det löser sig nog….men visst blir det en omställning som heter duga, det är jag helt övertygad om.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

12 responses »

  1. Jo, det blir ett helt annat liv. Vår äldsta kom hem efter ett år borta när det tog slut med tjejen. Vi har alla hemma och jag tycker att det är dags att knuffa ut de två äldsta ur boet, men jag får förnärvarande inget gehör hos någon. Håller dock på att förbereda mig mentalt.

  2. Those curlingdays are over.And out 😉

    Kommer ihåg morsans sammanbrott när två av äldre bröder flyttade ut samtidigt.Sorgligt men nödvändigt….

    Afrodans verkar häftigt, ser fram mot att läsa dina äventyr i bastkjol!

    *skojar lite*

    🙂

  3. Det kan du ge dig på att det blir! När jag nästan har vant mig vid att äldsta fröken bor i studentlägenhet så ska sonen ut på långresa! Tack och lov har vi yngsta fröken och hundarna.

  4. Visst är det en omställning som heter duga, och hur mycket man än förbereder sig mentalt för det så blir det allt märkligt ”tyst” men det GÅR! Du har en utmärkelse att plocka upp hos mig! Kram!

  5. Det ääär en omställning. Men som tröst kan jag säga att man får en helt annan relation med sina ”utflugna”, inte det där…vem kör, vem hämtar, oro klockan 3 på morgonen..var äääär hon etc etc…Nu har jAG en nära ”vuxen” relation och själv har jag klart fullt upp. Men så ”lönearbetar” jag ju inte heller… 🙂 :–)

  6. Visst är det bra att planera och fundera över saker.. men din kärlek har nog rätt, slappna av och låt tiden gå. Ni hittar säkert på massor med skoj, du och kärleken, när barnen väl är borta. 😉

  7. Träffade många mödrar till utflyttade barn… och undrade, ”vad är problemet?” Men när mina yngsta flyttade första gången förstod jag…hjälp! Sen kom Tittilila, ”HJÄLP!” för de hjälpte mycket, men… samtidigt så ser jag fördelarna, tvättsortering i soffan, inga oväntade besök från övervåningen. Idag tar nästanmaken det sämre, han tycker definitivt att mina barn, (ja, inte hans, han har bara Tittilila) ska bo hemma för evigt. Själv är jag rätt nöjd med att de ”skaffar sig egna liv”, dvs flyttar, för hur det än är så är det ett gott tecken, vi har lyckats som föräldrar om barnen klarar sig alldeles utmärkt utan oss.

  8. men tänk va bra att 16 åker bara bort i ett år! Alltså för du öva dig för den riktiga verkligheten som kommer lite senare! Jag tror att det är också bra att du och Kärleken för ägna lite tid åt er själva. Ni hittar säkert något bra att göra!

  9. Åh vad jag känner igen mig. Sonen liger nu i lumpen i Boden. Det var en större förändring än vad jag trott och det var initialt lite traumatiskt. Men efter någon månad kunde jag känna glädje inför de nyas natur och faktiskt njuta av den nya tillvaron. Det är verkligen som din kärlek resonerar, nya dörrar öppnas. Men, jag måste verkligen påpeka att det är viktigt att förbereda sig och att sörja också om man nu behöver det. Sköt om dig. Tack för alla underbar läsning.

Kommentera

