Hemsidesfascisten

Standard

Jag tror att jag håller på att utvecklas till en riktig hemsidesfascist 🙂

Av princip handlar jag t ex inte från webbutiker där navigeringen är dålig, det finns stavfel och/eller faktafel eller där sidorna inte uppdaterats på länge (Bäst i test 2004, typ). Varför ska jag handla av någon som inte är så seriös att han eller hon tar hand om företagets ansikte utåt på webben när det finns så många som faktiskt gör det? Och vad är det som säger att någon orkar bry sig om att jag får rätt pryl till rätt kvalitet när man inte orkar bry sig om sin hemsida? En gång i den grå forntiden jobbade jag som företagsrådgivare på en bank. Min chef hävdade att man alltid skulle gå in personalingången när man hälsade på hos ett företag, ”för är det snyggt och ordning och reda där så är det ofta ordning och reda i böckerna också”. Liten generalisering kanske, men visst ligger det lite i det…Kanske är det de orden som sitter i bakhuvudet och har gjort att jag blir så rabiat på felaktiga eller inaktuella uppgifter på hemsidor 🙂

Nåväl – jag har gått och fnulat ett tag på att anmäla mig till en kurs i Afrikans Dans nu till hösten. Det verkar kul. Här i stan är det tydligen måndagar som är den dag man dansar Afrikansk Dans, men det är inget bra, för då är bilen upptagen av testosteronfalangen. Gissa om jag blev väldigt glad när jag hittade en kurs på onsdagar via ett studieförbunds hemsida – perfekt!

Jag ringde och skulle anmäla mig och den glada damen i andra änden på tråden tog mina personuppgifter och sedan kom det ”Vill du gå klockan 18 eller klockan 19 på måndagar”. Jag protesterade å det vildaste, jag ville ju inte gå på måndagar alls, det var onsdagar som gällde. Den glada damen meddelande då att det inte fanns någon kurs på onsdagar. ”Det gör det visst det”, sa jag. ”Nähä”, sa hon. ”Joho”, sa jag. Så där höll vi på ett tag, ända till min jobbdator bestämde mig för att samarbeta igen och jag kunde plocka upp hemsidan och läsa högt.

”Oj då”, sa den glada damen och sa att hon skulle kolla upp det hela och återkomma. Det gjorde hon när jag stod i provhytten på favvoaffären och provade höstkläder. Den glada damen bekräftade att det var måndagar som gällde men hade förslag på en kurs på torsdagar. Det lät lite konstigt tyckte jag, men bad att få återkomma och tänkte att jag kan ju kolla upp det på hemsidan. Jag kollade. Det fanns ingen nybörjarkurs på torsdagar. Däremot en fortsättningskurs där tid och plats stämde med den glada damens uppgifter.

När jag ringde idag dividerade vi en stund om hur det förhöll sig med kursen, om den fanns eller inte. I kursbeskrivningen stod det att det var en nybörjarkurs med grundsteg. Hur kan man då kalla det ”Afrikansk Dans Fortsättning”? Vad är rätt och vad är fel? Rubriken rätt och beskrivningen fel? Eller tvärt om? Den glada damen skrattade lite förläget, bad om ursäkt och sa att ”nu måste jag se till att hemsidan blir uppdaterad. Igen”.

Jag anmälde mig iaf – sedan återstår det att se om en icke-dansant hemsidesfascist kan lära sig att dansa afrikanskt. Det är en helt annan historia. Som jag gissar att jag återkommer till framöver 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

13 responses »

  1. Jag känner igen mig. Ofta blir jag misstänksam när hemsidan inte stämmer med det faktiska.
    På min mans förra arbete hade hans chef en mycket märklig koll på de som anställdes på firman. Han tittade in i den anställdes bil. Var det skitigt och stökigt blev det ingen anställning, men var bilen välstädad utan massa skräp och papper då ansåg han att man var värdig att arbeta hos honom. Hörde också om en annan chef som anställde folk efter på vilket sätt de gick i trappen upp till kontoret. Var det bestämda taktfasta steg blev det en anställning utan att han hade träffat personen ifråga. Han ville inte ha några försiktiga släpande personer till hans företag. 🙂

  2. Stämmer bara damens uppgifter så att du inte är anmäld till en nybörjarkurs i knyppling blir det nog bra. Äldsta fröken har gått på afrikansk dans i ett år och tycker det är toppen!

  3. Haha, vad KUL det låter med danskursen. Ser fram emot att lära mig mer om afrikansk dans (som jag inte vet nåt om) från din hemsida som f.ö är alldeles utmärkt föredömlig som blogg 😉

  4. Afrikansk dans skall vara så förlööösande… kanske därför de inte har ordning på saker och ting, nybörjare eller inte, spelar inte så stor roll kanske… det är höfternas rörelser och rytmen ….släpp loss så löser sig allt skall du se. Inte för att jag har dansat afrikanskt …men jag har ju läst Kerstin Thorvall Falk som ju har dansat mycket i sina dar.. just afrikanskt.Kram och lycka till Skatan

  5. Jag tror du kommer gilla att dansa afrikanskt, det är sååå kul. Tänk bara på musiken så kommer dansen av sig själv. Jag börjar den 1 september. 😀 Jippi!

  6. Hahhahahaa 🙂 Jag är själv en pest på området. Jag får tyvärr ett väldigt negativt intryck av när företag inte kan vara så professionella att de tänker på kundorientering eller bryr sig tillräckligt om att vara noggranna med språket. Om de inte har kompetensen får de väl hyra in den precis som man hyr in annan komptens. Vanliga bloggar och hemsidor bryr jag mig däremot inte lika mycket men jag märker att jag hellre återkommer till dem som har en känsla för språket, det blir mer njutning på det sättet. Men det finns å andra sidan bloggare jag älskar att läsa trots sitt språk.

  7. Hej Helena!
    Kul att du hälsar på!
    Bloggar läser jag ändå – oavsett språk och stil. Och min hemsidesfascism gäller tyvärr annonser och dr-blad och andra utskick också. Hemskt en sån nörd jag har blivit 😀

  8. Pingback: Afro « Pruddelutt här och nu

Kommentera

