Mattegalningen

Standard

Vad är det som gör att barn blir som de blir egentligen? Att 18 har blivit en skoputsande marschnörd och tillika pressvecksentusiast är kanske inte så konstigt med tanke på att han redan på fosterstadiet var med på flera högvakter och militära parader av olika slag. Att en liten bebis somnar som en sten till en CD med Svenska Arméns Marscher säger väl egentligen allt 🙂 Det fenomenet bekymrar mig inte så mycket. Däremot börjar jag på att undra vad det är för konstiga anlag som börjar komma fram hos 16.

Den unga damen tillbringar den här veckan, på eget initiativ och helt frivilligt, på matematiska institutionen på Universitetet, strängt upptagen med att plugga matte. 16 har gått fyra år på en engelsk skola och alltså lärt sig matte på engelska. När det blev dags att förbereda sig för de nationella proven i matte i våras upptäckte hon att det inte var helt enkelt att helt plötsligt börja räkna på svenska. Det arma barnet övertalade då sin mamma att köpa in ett ex av gymnasiets första mattebok så att hon skulle kunna räkna lite parallellt. Och tro det eller ej, men ungen räknade! Det nationella provet gick bra och till hösten väntar studier på NV-programmet på en svensk skola för 16. Då är det viktigt att ha koll på matten, så 16 snokade upp en förberedande kurs i Universitetets regi och bad snällt att få anmäla sig till den.  

Nu pluggar hon alltså matte mellan 8 och 14 varje dag, hon har läxor varje eftermiddag och kursen började och slutar med ett prov. Det är fortfarande sommarlov men hon har jätteroligt!! ”Det är så kul när en lång uträkning går ihop sig på slutet, det är nästan vackert när man har skrivit ett långt, långt tal på tavlan och klurat ut hur det hänger ihop.”

Hjälp…….hur gick det här till? Vad har jag gjort för fel 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

14 responses »

  1. Skratt! Det är bara för dig att tacka och ta emot. Din dotter verkar ha en enorm drivkraft vilket med säkerhet kommer att leda in henne på spännande utmaningar och en spikrak karriär. Imponerande..

  2. Men så är det ju förstås! Jag brukar ju undra ibland vilken planet Kärleken kommer från och varför just jag skulle stå ivägen när rymdskeppet landade….16 är nog en liten alien, precis som sin pappa alltså 😀

  3. Bara att tacka och ta emot! Två somrar i rad gick äldsta fröken på teknikkurs. Sonen höll på att svimma när han insåg att hon skulle sitta på skolbänken frivilligt i två veckor!

    Men att vara studiemotiverad och satsa till 100% är en enorm tillgång när det drar ihop sig och blir allvar!

  4. Ja, är det inte fantastiskt… ungarna verkar ha en ”egen” drivkraft… så vi föräldrar behöver verkligen inte ha dåligt samvete för ditten och datten… allt faller på plats ändå…Det är Kärleken, den Kärleken, som inte får fattas…/Kloka Skatan, som med ovanstående verkligen inte vill säga att det bara är ”prestationer” hos ungarna som är värda att älska…

  5. Säger som LB, min syster har till och med doktorerat i ämnet… jag har egentligen inga problem med matte heller, men tycker det varken är roligt eller vackert. Däremot är tvåan fascinerad av uträkningar när de ska användas i praktisk form.

    Programmering och koder är vackert, det är som att läsa en spännande bok, eller skriva en, när man håller på… ja, man blir som man blir 😀

  6. Det är bra att somliga tycker om matte, andra gillar annat.. Och jag gillar ??? Man kan ju undra vad man själv är bra på? Jag har nog mera EQ än IQ är jag rädd för… 🙂 Men matte kan var himla roligt om man förstår hur det hänger ihop. Men det övergår mitt förstånd med!
    Kramis

  7. Precis så är det! Det är underbart vackert då en lång uträkning som man klurat på hänger ihop och man ser sammanhanget! 😀
    Du behöver bara njuta av att 16 njuter av det hon gillar.

  8. Käraste Prudie jag förstår att du funderar… ett vackert tal? Huvva! Men kul att de hittar sin väg. Jag följer dig på avstånd, men dock, stor kram på dig och ha en skön helg!
    Lotta

  9. *Ler* Jaa jag kan bara hålla med övriga kommentatorer, det låter onekligen härligt att 16 är så motiverad, och det bästa av allt är ju att det är på hennes egna initiativ! Då blir ju allt så mycket enklare. Jag minns hur jag kämpade och slet med matte i mina yngre dagar, inget kul alls. Men för 3 år sedan när jag funderade på att läsa socinom på distansm var jag tvungen att läsa in Matte B. Huu tänkte jag bara matte i 2 månader, prata om korvstoppning! Döm om min förvåning när det hela avlöpte med MVG!!

    Nu har jag alltid älskat att gå i skolan och skulle gärna velat studera ännu mera men just matte har inte varit något som jag favoriserat, men efter detta har jag stilla omprioriterat ämnet.

    Ha det så bra och sköt om dig.
    Stor eloge till 16 må lyckan och inspirationen stå henne bi

    Kram/IKA

  10. Ja min 9-åring gillar oxå matte, inget anlag från vare sig mamma eller pappa. Men jag blir glad av att läsa att det finns ungdomar som VILL lära sig saker, annars brukar ju barnen nästan bli stoppade i skolan i ämnen dom har lätt för. Säkert kan ett tal vara vackert äbven om jag inte riktigt har fattat det. Ha en bra helg!

  11. Jag tycker det är så häftigt att se vad olika människor brinner för. Det är fascinerande hur ämnen och intressen kan bli ett uppslukande intresse för någon och så totalt ointressant för alla andra, särskilt när man delar en hel del arvsanlag….

Kommentera

