Vita veckan sprack

Standard

De senaste fyra dagarna har det varit höstväder här – mörkt, blåsigt, regnigt och sisådär 12 grader plus. De soliga, varma kvällarna med ett glas vin (eller möjligtvis flera) kändes genast ganska avlägsna. Kvällarna den här veckan har ägnats åt varmt te, speciellt en sort jag fick i en påse av Lejonet och Maria förra veckan. Väldigt gott! Och väderomslaget gjorde dessutom att det blev något lättare att gå tillbaka till jobbet. Men bara lite grann 🙂

Om jag ska våga mig på en försiktig gissning så är det nog så att det har druckits vin flera dagar på den här semestern än det inte druckits vin. Vi pratade lite om det där häromkvällen, Kärleken och jag. Kanske att man skulle våga sig på en sammanhängande, lite längre, vit period? Inget blev bestämt i den frågan, men jag konstaterade iaf att det blir andra bullar nu när vi båda jobbar. Inget vin i veckorna, det brukar vi inte köra med.

Idag sprack molntäcket upp på eftermiddagen, en lite trött kvällssol värmde altanen på baksidan och vi planerade om och bestämde oss för att grilla. Med bubbelvatten i glaset – det är ju vardag! Solen värmde så gott i ansiktet när vi satt där och hade ätit färdigt – det hela slutade med att jag gick in och hämtade varsitt glas svalt rosévin. Och så satt vi där en lång stund till och pratade, allt medan solen sjönk ner bakom talldungen.

Nu känns det som man vill ta tillvara varenda litet uns som är kvar av sommaren – så det blev ingen vit vecka den här veckan heller 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Jag tycker att det automatiskt blir en förändring när man börjar arbeta igen. Då blir det inget vin mitt i veckorna och inte varje helg heller. Men många, läs läkare, rekommenderar ju att man ska ta en vit period även om man har en normal konsumtion! Fast inte precis en sommarkväll när man grillat…

  2. de som kan säger väl att ” ett glas vin om dagen går bra” så länge man inte ökar mängden med mer än så 🙂 så när jag enbart dricker ett glas varannan dag känner jag mig riktigt stolt 😉

  3. Vin tror jag bara är nyttigt,i lagom dos i a f.Och på passar det ju så bra till grillat och hösten blir vinet lite mysfaktor och på vintern måste man värma sig och på våren…. hmmm då kanske det kan bli en vit….vins period. 😀 Ett år med vin alltså. Kram!

  4. *ler*
    Det svenska ordet lagom är väl det som gäller…
    Under flera år – när kompisar ”festade” som mest – var jag helnykterist för jag tränade 5-6 dagar i veckan. Jag festade också – men utan sprit – och kunde vara ute och dansa både fredag, lördag och söndag nu och då. (skulle INTE orka det nu).
    Än idag dricker jag inte öl ocj jag har inte lärt mej gilla whisky. Drinkar blir det inte många på 1 år. Vin, jo – nu och då… fast säkert mindre mängd än ”statistiken”.
    Kram!!!!

  5. De där vetsigpåarna menar ju att folk dricker mer när det är semester… men jag tror snarare det handlar om att folk har ro och tid att UNNA sig ett glas vin till maten då. Själv dricker man alkohol så sällan att man hinner glömma bort namnet på favoritvinet tills nästa gång, och får stå som ett fån på bolaget när det väl är dags. Vita veckor kan nog vara bra ibland, men bättre är att njuta av livet i små trevliga doser.

  6. Nej, inte ska man låta bli att ta sig ett gott glas då man grillat. Det är helt normalt. Jag tror inte att någon mår dåligt av en vit vecka då om då, men den kan man ha på vintern eller så. 😀

  7. På semestern vill jag koppla av från ALLT, alla måsten, alla bör och alla ska. Tids nog (nu!) är det vardag igen, inget vin i veckorna, ordning och reda 😉 Då skulle jag ångra om jag inte hade tagit det där glaset rödvin i solen när jag kunde…

Kommentera

