XXXXL

Standard

Alla säljande företags dröm är väl att ha ett fullständigt uppdaterat kundregister där det finns en hel massa information om kunderna – köpmönster, intressen, familjesituation, kragnummer, skostorlek, tja kort sagt det mesta. Sedan är det bara att selektera efter alla möjliga och omöjliga parametrar och så ökar träffsäkerheten på direktreklamen hur många gånger som helst! Då får ju varje kund direktreklam skärddarsydd efter vad just han eller hon är intresserad av. Men – det finns en liten hake i det hela. Man får inte lita blint på informationen i databasen och man ska inte dra allt för långt gående slutsatser. För då kan det bli fel. Det vet jag 🙂

För ett par år sedan gjorde vi en resa till Sydamerika, hela familjen. Ju närmare ekvatorn man kommer blir solen givetvis allt tuffare för en nordbo. Vi skulle ner i det tropiska bältet på det södra halvklotet och det krävdes rejält solskydd. Solskydd på flaska eller tub har jag lärt mig att man köper allra bäst på plats, där finns oftast rejälare doningar än vi har här hemma. Sedan finns det ju alltid kläder att ta till – en tät skjorta i bomull motsvarar rätt hög solskyddsfaktor, så jag bestämde mig för att inhandla en storskjorta, med betoning på STOR. Tänkte att det kunde vara perfekt att dra över sig när solen är som värst.

Just det året var det inte inne med storskjortor. Till slut hittade jag iaf ett tänkbart alternativ hos ett av landets större postorderföretag. Skjortan fanns i tre underbara färger – bäbisblått, bäbisrosa och vägarbetarorange 😀 Pasteller är INTE min grej, jag gillar skarpa, klara färger så det var inte mycket att välja på. Skjortan skulle ju dessutom vara STOR, så jag beställde den i storlek 54 (i vanliga fall håller jag mig till 42).

En vägarbetarorange storskjorta i storlek 54 blir väldigt orange 🙂 Jag var skeptisk….Kärleken däremot var entusiastisk – ”ingen risk att jag tappar bort dig i folkmyllret med den där på”. OK då. Vi åkte på en fantastisk semester. Skjortan kom till stor användning. Väl hemma igen tyckte jag att den hade gjort sitt, så den hamnade i klädinsamlingen.

Tre år senare får jag fortfarande direktreklam från det stora postorderföretaget – senast för någon vecka sedan. Utöver små käcka säljbrev där de erbjuder mig allt möjligt i storlek 48 och uppåt får jag höst och vår deras specialkatalog för den ”fullvuxna kvinnan”.

Så fel det kan bli 😀

Annonser

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

15 responses »

  1. Under en period gick min mamma upp rejält i vikt och då beställde jag en morgonrock i stor storlek till henne. Numera är hon normalviktig vilket jag också är. Men precis som du får jag alltid reklam riktad till ”den stora kvinnan” trots att jag aldrig köper något. Det här är säkert tio år sedan så än har du mycket reklam att vänta!

  2. just nu tittar resten av familjen på mig när jag sitter och småskrattar för mig själv framför datorn :)…jag som jobbar dagligen med direktreklam (har egen reklambyrå) vet allt om det du berättar här!! oj vad man emellanåt får hålla sig när kunderna pratar stort om sina register och vi sen får en inblick och inser att det mesta är ganska åt skogen. Såå fel det kan bli emellanåt!

  3. Haha, jag tillhör dem som vill ha de där stora… men det enda postorderföretag jag får reklam från (fastän jag inte handlar där utan hos de andra) är H&M, och då är det bara senaste modet, i de små storlekarna.. 😛

  4. Haha, bra exempel på hur fel det ofta blir. Det är svårt att ersätta mänsklig kontakt med automatisk/elektronisk, om det inte styrs upp av en människa bakom spakarna. Jag funderar ofta på hur mycket badwill som åstadkoms av den ”personliga” reklam som då och då dimper ner i brevlådan. Även om man skrattar trött, så blir det en negativ känsla som förknippas med respektive företag.

  5. Ja du, ibland får man se upp i vilka rullar man hamnar i..haha
    Vi har en förmåga att placera och själva hamna i olika kategorier, huruvida detta syfte gagnar någon återstår väl att ta reda på.

    FRA historien är ju en flitigt debatterad historia, nu var ju klädföretagets rullar bra mycket trevligare att hamna i

    Ha det bäst
    /IKA

  6. Även annan postorderhandel förbryllar, år efter år får man kataloger och reklam, det måste ju kosta massor.
    Själv har jag problem med att jag fortsätter köpa 46-48 när jag nu i själva verket är mera en 38-40. Sist var mamma med, hon försökte, ”tror du inte det blir lite väl stort?” ”Nä, det blir nog bra”. Väl hemma visade det sig att på mig såg det ut som om jag skaffat mig en storskjorta att ha i Afrika 😀

  7. Den var bra!
    Lite sorgligt dock att denna eviga adresseradereklam som dimper ner i brevlådan med jämna mellanrum inte uppdateras. Det kan hända mycket på några år.

  8. Du skulle köpt en knallorange skapelse från vårat lokala elbolag. Då kunde sydamerikanerna dessutom skickat hem dig till Sverige om du villat bort dig. 🙂

    Finns det något ställe på jorden du inte rest till? Missförstå mig rätt, jag är inte missunsam eller avundsjuk, bara jättefascinerad. Tänk att vara dotter till en globetrottermamma! Adoption är inget du funderat på? 🙂

    Stor kram 🙂

  9. Reklam är blääää. Jag har jobbat som dekoratör och textare till ett reklambolag så mig lurar ingen. Har en tydlig skylt på dörren att här droppar man minsann reklam. Brevbäraren har tackat mig djupt och innerligt. Han bär ton av reklam dag ut och dag in.

    Vill minnas att det bara är att ringa företagen som skickar direktreklam ifall man en gång i tiden beställt något från dom. Det är deras skyldighet. Ett tips, kryssa över din adress och posta tillbaka reklamen.

  10. Det finns hur många hörn som helst kvar på jorden att åka till, Amlor! 16 gjorde något webtest på hur stor andel av jorden hon sett, jag tror hon kom upp i 7% ungefär…
    Jag har provat det mesta med reklamen från postorderföretaget, ringt dem t o m men det verkar ha gått troll i det hela. Nu väntar jag mest ut det för att se hur länge de kan hålla på¨:-)

  11. på jobbet får jag fortfarande post adresserat till den som hade jobbet innan den som hade jobbet innan mig! Så ibland får jag tre gånger samma brev!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s