Klippkort

Standard

Man trodde ju att våra barn här i Sverige är väl vaccinerade och kollade mot det mesta. Men så är det inte, kan jag berätta. Iaf inte ur det perspektiv som inställer sig när barnet ska åka iväg som utbytesstudent ett år.

Jag har nu lusläst alla papper från organisationen som fixar 16:s år utomlands och sedan jämfört det med 16:s vaccinationskort. Om 16 skulle bege sig till Sydamerikas djungler kunde jag ju förstå att det behövs en massa extra sprutor. Likaså om hon kom från ett land med dålig barnhälsovård. Men nu kommer hon från Sverige till USA och trots det är det en hel del som fattas. Hör bara:

  • En femte poliospruta måste tas.
  • Difteri och stelkramp ska vara boostat en gång efter de obligatoriska småbarnvaccinationerna och det får inte vara äldre än 10 år. Viken tur att vi nappade på erbjudandet alla barn som ingick in den stora kikhostevaccinprövningen 1992 fick – 16 boostade sig i våras.
  • Hepatit A och B ska det vara fullgott skydd mot. För ett par år sedan kostade vi på hela familjen ett 30-årigt grundskydd mot gulsot – en god investering tyckte vi, eftersom vi reser ganska mycket. Av någon outgrundlig anledning fick vi det vaccinet som endast ger skydd mot Hepatit A. Det innebär tre nya sprutor för 16, fördelade på 6 månader.
  • 16 måste också visa att hon inte bär på TBC. Därför ska hon testas med ett prov som vi slutade göra allmänt i Sverige 1975. Två nya besök på sjukhuset – ett för att sprutas och ett för att kolla resultatet av sprutan.

Spontant tyckte jag att det kändes som liiite overkill…..Om man dessutom läser på lite om just Hepatit B så får man reda på följande:

”Hepatit B är mycket smittsamt och smittar främst via blod och sädesvätska…….Infektion är vanligast bland narkomaner samt män som har sex med män och förekommer i stor omfattning i Sydostasien, Kina, Mellanöstern och Afrika.”
(Från Wikipedia)

Om man då betänker att 16 är den hon är och dessutom förbundit sig att inte bruka droger, att inte tatuera eller pierca sig och att ha ett allmänt leverne på sund nivå under året i USA så känns det lite overkill med vaccination mot Hepatit B 🙂 Sköterskan på infektionskliniken höll med mig – de är lite nojjiga i det stora landet i väst, sa hon. Men det är väl bara att gilla läget. Så 16 är nu utrustad med klippkort till infektionskliniken på det stora sjukhuset det närmaste halvåret.

Förresten – sa jag att hon bara avskyr allt som har med sprutor och nålar att göra?

😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

12 responses »

  1. Sonen är heeelt nojig när det gäller sprutor…men har gift sig med en kvinna från Thailand…och då blev det en del. Kommer 16 inte in i USA om hon skulle missa eller ”glömma” en spruta? Det är alltså inte upp till var och en? Rekommendationer? Hoppas hon iallafall kommer att trivas i USA och ha kul så det väger upp. Kram!

  2. Märkligt! Sonen som ska till bland annat Thailand och vara borta fem månader behövde i princip inget mer än hepatit och ev. malariamedicin. Skumt!

    Hoppas resan överväger rädslan för allt som sticks!

  3. Jag tror att det är en försäkringsfråga helt enkelt – man vill minimera alla risker genom att se till att studenterna i programmet har täppt till alla potentiella risker ur infektionssynpunkt.
    Hittills så har hon bara bitit ihop och sagt OK, men jag tror att jag kommer att få slita in henne med milt våld när vi börjar vaccinationsprogrammet veckan innan skolan börjar. Och då är det nästan ett år kvar till hon ska åka 🙂

  4. Ajdå, stackars 16 som blir tvingad att vara en rejäl ”nåldyna”… men vad gör man inte för den goda sakens skull 🙂

  5. Jag fick fräscha upp mitt försvar lite innan jag bosatte mig i djungeln. Men t.ex poliovaccinet fick jag som droppar. Fruktsmakande sådana på en sked. Vaccinerar i tio år. Är du säker på att allt kommer i sprutform?
    Ge flickebarnet en kram från mig. Det lär hon behöva. 😉

  6. Det var inte lite saker de ska spruta in i 16. Hoppas nu bara att hon inte blir sjuk av alla sprutor.

    På tal om det kom jag på att jag själv kanske borde ta stelkrampssprutan igen, det är några år sedan sist. Från en som råkar ut för lite konstiga saker så som en katt som fastnar med en klo i överläppen på mig och river sönder ansiktet. Detta bara för att jag skulle vara snäll och lyfta ut den stackars kattungen som satt och mjauade på 3:e våningen.

    Skicka många styrkekramar till 16!
    Funderade på en sak. Tar hon med kameran över Atlanten eller stannar den hemma??

  7. Klart att hon tar med sig kameran! Just nu funderar hon väldigt mycket på hur hon ska lagra bilderna där borta – det skulle ju vara bra med en laptop….
    Att hjälpa katter i kris kan vara farligt – Kärleken och jag hjälpte ner en katt ur ett träd en gång. När kissen kom ner blev den genast attackerad av en monsterkatt som gömde sig i buskarna. Stackars kissen i trädet hade nog sökt skydd och så kom vi och sabbade allt 🙂

  8. Isch, stackare. Men det är väl bara för att hon ska vara där en längre period? Som dum turist behöver man ju inte vaccinera sig en massa. Stelkramp kan vara svårt att få, när jag var 10 sa de att man skulle förnya når man var 20. När jag sedan försökte få vaccinera mig som 20åring sa de att det inte behövdes något mer, eeh. Men när jag råkade ut för en liiiten olycka och skrapade ett knä så blev jag direkt vaccinerad på sjukhuset. Knas! Hoppas 16 överlever alla sprutorna.

Kommentera

