Inte bara död och elände

Standard

Nu inser jag att det låter som om 16 och jag har haft en riktig bottensemester i Berlin – bara nattsvart, grått och död och elände. Men så var det ju inte. Så jag avslutar rapporteringen från Berlinresan med några positiva noteringar:

  • Det är inte särskilt dyrt att äta i Berlin. Vi åt bra middag med ett eller två glas vin till mig och cola till 16 för ungefär 200 kronor. Lunch med öl till mig och cola till 16 gick på ungefär 80 kronor. Inte thailandsbilligt kanske 🙂 men det var helt klart en annan prisnivå än jag hade förväntat mig.
  • Sightseeingbuss är inte fel. Man kan hoppa av och på som man vill under en dag. Vi satt stilla och åkte med runt. Inte fel efter en natt helt utan sömn.
  • Det judiska muséet är helt klart värt ett besök. Byggnaden är spännande i sig, utställningarna intressanta, men det är inte helt lätt att förstå all inbyggd symbolik för en som inte är jude.
  • Om man hittar en röd kappa för 30 pengar på rea ska man slå till direkt, trots att tre knappar av fyra fattas. Den finns inte kvar nästa dag.
  • Starbucks är alltid Starbucks. Kostar relativt sett ungefär lika mycket som i USA och är för 16 ”your home away from home”. En latte om dagen från Starbucks och sedan har 16 inga problem med något alls, allt bara flyter på 🙂
  • Den kollektiva samhälleliga skulden för det som hände under det stora kriget är ständigt närvarande. Vi upplevde gång på gång att det tyska samhället la sig platt på rygg med blottad strupe och sa ”vi vet att det vi gjorde under kriget var hemskt, förlåt oss, vi ska aldrig göra så igen.”
  • Det är lite fascinerande att man kan släppa ner en människa i en storstad hon aldrig varit i tidigare, utrusta henne med ett tunnelbanekort och vips – så hittar hon hur smidigt som helst och förflyttar sig snabbt mellan olika delar i stan. Det har hänt många gånger nu, på flera håll runt om i världen, men jag tycker att det är lika fascinerande varje gång.
  • Berliner Weisse mit Schuss – veteöl spetsad antingen med örter (det blir en grön drink) eller hallon (rött slutresultat). Svårt att säga vilken som är bäst, jag testade båda och gör det gärna en gång till.
  • Berlin gav mersmak – helt klart. Men först är det några andra ställen som ligger högt upp på listan. Tittar vi inom Europa så står Prag, Holland och Alperna sommartid högt i kurs. Det är väl sånt man får ägna sig åt när kidsen har flugit ut 🙂
About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Seighseeingbuss hade de i Glasgow också, skönt att åka runt runt, och hoppa på och av här och där. Härligt ändå att ni tyckte denna storstad var intressant nog. Det är lite jobbigt för tyskar idag att ta på sig skulden för det som förfäderna orsakade. Vi har vänner i Bayern och flickan där har svårt att greppa att det ens skett. Det förstår jag ibland, för det känns lite overkligt. Men samtidigt får man inte glömma. Och alla de som drabbades kan nog inte heller förlåta, eller glömma. Holland kan jag varmt rekommendera. Amsterdam runt mellan sportlov och påsk är underbart. Lagom svalt och med underbara blomsterstånd över allt (tulpaner såklart) och de stora turistströmmarna har då ännu inte kommit, vilket gör att man faktiskt kan gå på Vaxmuseet (som Madame Taussads, eller hur det nu stavas) can Gogh museet och åka på kanalerna…

  2. Vi åkte också en guidad tur och det var perfekt! För övrigt måste jag säga att tunnelbanan i Berlin gick som en klocka. Dessutom var det lätt att hitta även efter en veteöl! Amsterdam är aldrig fel. Min syrra bodde ju där ett antal år och staden är verkligen värd ett besök. Men det finns mycket annat i Holland också. Landet är ju så litet att man hinner se mycket på kort tid. Ostmarknaden i Alkmaar är trevlig och tulpanfälten imponerande…

    Trevlig resa när det blir dags!

Kommentera

