Så skönt att åka tåg….eller….

Standard

Visst är det smidigt och praktiskt att flyga. Men kanske inte alltid så snabbt om man väger in ALL tid som går åt för att ta sig från dörr till dörr. Expressincheckning 30 minuter innan avgång har jag t ex inte haft möjlighet att njuta av någon gång. Om man dessutom flyger med det irländska lågprisbolaget så ligger ju oftast flygplatsen långt, långt utanför den stad man trodde att man skulle komma till. Transportsträckor och väntan tar tid och inte ser man speciellt mycket av omgivningarna heller.

16 och jag bestämde oss raskt för att prova något nytt när vi skulle åka till Berlin. Nattåget Berlin Night Express där man går på sent på kvällen i Malmö och vaknar upp i ottan på Berlins nybyggda Hauptbahnhof, mitt i smeten i världsmetropolen. Vi har ett par timmars tåganslutning till Malmö, men hela upplägget kändes lockande. Dessutom var det effektivt -även resdagarna blev fullmatade dagar i Berlin eftersom vi kom fram så tidigt på morgonen och lämnade stället strax efter elva på kvällen. 

Visst var det smidigt och effektivt och miljövänligt – men sov särskilt mycket gjorde vi inte. Vi hade kostat på oss egen sovkupé med dusch och toalett, men det spelar inte så stor roll när ventilationen är obefintlig och det är hundra grader varmt i den mikroskopiska kupén. Visst, man kunde öppna fönstret men det man vann i syretillförsel förlorade man genast i bullernivå 🙂 Dessutom krängde och gnirkade tåget oavbrutet och ibland smällde det rejält. Vi är väl lite bortskämda med X2000 kan jag tro, men alla dessa ljud och tivolisensationer oroade 16 rejält och hon kan ibland vara väldigt sjåpig när hon inte har koll på läget. Ingen sömn alls, m a o.

Om jag ska åka nattåg till Berlin någon mer gång ska jag nöja mig med liggvagn – det kostar bra mycket mindre och eftersom man ändå inte sover så räcker det, helt klart. 16 ska aldrig mer åka nattåg, spelar ingen roll var i världen och i vilket sällskap. Ingen tågluffning för henne, alltså. Fast det kanske hon hinner glömma bort 🙂

Det är skönt att åka tåg – men det har sina poänger att sova i sin egen säng också. Jag gick och la mig strax efter åtta igår kväll, vid femdraget i morse ringde mobilen och då gav jag mig ut och hämtade hem testosteronfalangen som kom med buss från Holland. Efter ytterligare ett par timmars sömn känns det nu som att jag är i fas igen. Tänk vad lite sömn kan göra.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

5 responses »

  1. Eftersom maken avskyr att flyga blir det tåg för oss nästa gång. Har dock jämfört lite priser och det är svårt att komma ned i lågprisflygen, speciellt om man tänker på restid på ett dygn, eller ett och ett halft, mot 4-6 timmar från dörr till dörr. Men för miljöns- och makens skull blir det tåg nästa gång för oss också. Dock inte expressnattåg, tror jag. 🙂

  2. I min gröna ungdom åkte jag tåg Stockholm – Paris, delvis nattåg…och jag gillade takten…redan då. Kom inte ihåg att jag inte kunde sova men det vaaar längesen. Tyckte bara att allt var jättespännande och Skatan träffade så kul människor. Men…det var då då..på 60-talet.

  3. Att sova på tåg, har jag aldrig lyckats göra…tycker det låter alldeles för riskabelt 🙂
    Även om det inte är jag som kör, så måste man ju hålla koll på vad som händer! Ha det!

  4. Förr då det var billigt att åka tåg åkte jag tåg hur mycket som helst. Minns en gång då jag satt på ett mjölkatåg, dvs ett tåg som stannar vid varenda station för att ta upp post med mera. Jag hade nog den billigaste biljetten då kommer konduktören och säger att jag kan flytta in i första klass. Gissa om jag sov gott den natten!

  5. hej! på söndag sätter sig jag och resten av familjen på nattåget till Berlin! då vi är 6 personer har vi bokat en egen liggvagn men jag räknar inte med mycket sömn 🙂 men vill visa ungdomarna hur det funkar med tåg och hur enkelt det kan vara, hoppas jag. vad tyckte ni om Berlin? några tips? ungdomarna är 12, 14,14, 17

Kommentera

