Ich hab’ noch einen Koffer in Berlin

Standard

Nä, fullt så illa är det inte. 16 och jag och båda våra väskor är hemma igen efter vår resa till Berlin. Vi har åkt tåg så risken är inte så stor att en väska blir kvar, men av någon outgrundlig anledning har den gamla låten ”Ich hab’ noch einen Koffer in Berlin” snurrat i skallen de senaste dagarna.

Vi har haft fullmatade dagar med historia, kultur, judar, öst/väst, sauerkraut, grönt öl, rött öl, Thüringer Wurst och förstås ett ständigt fotograferande. Jag har förvånat mig själv genom att klara av att prata tyska tämligen obehindrat – förra året lyckades jag bara pressa danska över läpparna så fort jag skulle säga något på tyska 🙂

Världen är galen och människan är otroligt uppfinningsrik när det gäller att hitta på jävelskap, det har vi konstaterat flera gånger de senaste dagarna, 16 och jag.

16 sorterar sina bilder – fram till det är klart kommer en bild som vi tittade länge, länge på i muséet vid Checkpoint Charlie:

Bilden visar en östtysk gränsvakt som flyr över taggtråden in i väst, till friheten. ”Den bilden skulle jag vilja ha tagit” sa 16.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Ausgeseichnet! (kan vara felstavat) Visst är bilden speciell. Lika stark som den på flickan som springer naken efter en av atombomberna fällts. Men visst är det en stad som inte lämnar någon oberörd.Vi var där i fyra dagar och jag har minnen som räcker betydligt längre…

  2. Speciell bild onekligen. Min farmor och farfar var till Berlin när de precis fått muren klar (inte direkt igår) och farmor har berättat många gånger om hur folk försökte följa med på tågen och bussarna, under säten etc för att slippa fastna i öst… 😐 Världen är, och har länge varit, ganska galen. Hoppas ni haft det trevligt, hur som helst. 🙂

  3. En verkligen speciell bild som jag liksom din dotter också skulle velat ta. Jag har faktiskt inte varit i Berlin men skulle kunna tänka mig att göra det.

  4. Berätta mer… Jag vill till Berlin, deT sägs att det är en vacker stad. Hur var maten? Säger en som är matglad 🙂

  5. Om jag får lägga mig i så reser man inte till Berlin för maten. Men det finns otroligt mycket annat. Ett starkt resmål tyckte jag… Ingen var oberörd. Men nu ska jag inte skriva någon längre utläggning här. Illa nog;-)

  6. Jag har inte heller varit i Berlin men förstår att det finns en hel del att uppleva där. Både sorg och glädje kan jag tro. Jag har problem med sorgliga platser, de sätter sig gärna ordentligt. Tror jag skulle må väldigt dåligt, men sen finns den andra, (mera normala sidan) av mig som vill se och upptäcka nya platser och historia är alltid intressant.
    Man får väl säga välkommen hem!

  7. Och inte Skatan heller … har varit i Berlin. Har så många städer kvar så det är inte klokt…hur sjutton skall man hinna. Tur att det finns böcker…och bloggar. Andrahand är inte så tokigt det heller. Kram från Skatan

  8. Jag har varit i Berlin ett par gånger, men det är ett gäng år sedan och jag måste säga att jag skulle gärna göra om en resa till denna stad. Men efter att ha läst båda dina inlägg så blir det säkerligen inte sovvagn!!!!!
    Kramizzzzz

Kommentera

