Huset som försvann

Standard

Husannonser kan jag aldrig sluta upp att läsa. Trots att vi har bott tjugo år i samma hus i år (eller kanske just därför?). Jag funderar en hel del på om vi ska förändra vårt boende framöver när kidsen flyger ut och i så fall hur. Det jag allra helst skulle vilja är att bo någonstans nära vatten, att ha permanentboende och sommarstuga i ett. Fast inte långt ut på landet. Hur den ekvationen ska gå ihop sig har jag inte lyckats lista ut än. Iaf inte fram till här om dagen när jag hittade HUSET på hemnet.

Bor man mitt ute på stäppen så finns det inte så mycket vatten i närheten. Men det finns en rejäl å som det löper en kanal med en massa slussar genom. Man kommer långt ut i spenaten om följer kanalens väg genom ekdungar och sjösystemet söder om stan. Huset låg kanske tjugo minuters gångväg hemifrån mig, bort från centrum. Det avståndet in till stan är helt OK. Inga problem att cykla och det skulle nog kunna funka att promenera på vintern också.

Det var ett suterränghus på 170 kvadrat. Inte för stort med tanke på att det kommer att flyga ut ungdomar de närmaste åren. Tomten sträckte sig ner mot ån där det fanns egen brygga och möjlighet att ha båt. Inuti var det riktigt fräscht. Ett sprillans nytt kök helt i min smak där jag genast kunde se mig själv laga mat. Helfräscht badrum med relaxavelning och bastu. Det enda som kanske inte var riktigt bra var att kök och matrum var på övre planet och utgång till uteplatsen i det nedre via det stora sovrummet. Inte så lättillgängligt när man vill äta ute. Alla sovrum låg också i markplanet runt allrummet och jag skulle vilja ha ett TV/musikrum lite avskiljt från resten av huset. Men summa summarum ett klart intressant hus till den facila summan av 3,2 millar….

16 blev eld och lågor. T o m Kärleken medgav att han mycket väl skulle kunna tänka sig att bo där. Han fick något lyriskt i blicken och började prata om en gammal träbåt som han skulle renovera och så kunde vi puttra fram i sakta mak på kanalen. Det vore nog en god idé att titta på huset – det tyckte vi alla tre.

Det gick en timme. En nypussad 18 kom hem från flickvännen och givetvis skulle jag visa huset även för honom. Men då var det borta. Det fanns bara inte kvar på hemnet! Hur gick det till? En fredag kväll? Jag letade fram och tillbaka ett par gånger och gick t o m till mäklarens hemsida, men det var borta även där. 18 undrade om jag inte hade inbillat mig alltihop, men både 16 och Kärleken intygade att det faktiskt fanns där för en timme sedan.

Trist 😦 Jag som redan hade flyttat in och allt.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

16 responses »

  1. Haha…roligt inlägg att läsa. Tänkte precis tipsa dig om den här delen av staden men jag promotar den när vi ses på en fika här.

    Önskar dig…ja du vet. 🙂
    Må gott!
    Kramar

  2. Men ringde du inte till Mäklaren o frågade? Tråkigt hur som helst. Vi har ju letat nytt boende ett tag nu, hittade ett radhus som var perfekt för oss för någon månad sedan, men då blev det självklart budgivning, priset dubblerades, så vi hade inte något att komma med tyvärr. Det är svårt när man hittar precis ”det” och inte få möjlighet att köpa.

  3. Näe…flytta till Gotland vetja! Här är det alltid nära till vatten 😀 Brukar själv alltid ”porrsurfa” på hemnet 😉

  4. Men det var väl himlans typiskt, sicken otur, men jag säger väl lite hurtigt ”det kommer flera tåg”!!!!
    Guben och jag, för att inte glömma vovvsingen bor i 150 kvadrat, kanske lite stort, men vi utnyttjar faktiskt varenda vrå och så är det toppen med lite rum när barn och barnbarn ramlar in *skrattar*.
    Kramizzzz

  5. Jag hade också ringt och kollat, dock inte klockan nio en fredagkväll förstås.

    Det var väl inte ert hus, men nog kommer det. Jag saknade vatten när jag flyttade hit, men har så nära till ett otal stränder. Säger som Agapanthus, på Gotland finns det vatten överallt. Tyvärr finns det rent ut sagt för jäkliga priser också, men det varierar säkert. Där jag och även längst ner där Agapanthus bor, är det kändistätt vilket har påverkat priserna nåt hiskeligt!
    Jag är glad att jag bor i det hus jag vill bo!

  6. ”Men när jag kysser havet
    är jag fri från alla hämningar
    När jag kysser havet
    forsvinner alla främlingar
    då är vi alla och envar
    allt vi har
    och vi lever här och nu i denna stund”

    Ulf Lundell och jag delar kärleken till vattnet! Jag skulle aldrig klara av inlandet någon längre stund! Ibland tror jag inte att jag riktigt inser hur lyckligt lottad jag är med mitt boende! Men mitt hem är min borg även om den bara är på 146 kvadratmeter!

    Hoppas drömhuset dyker upp igen!

  7. Det lät som ett helt suveränt hus att bo i, förstår att ni redan flyttat in och allt..hihi
    Inte kul att skiljas från en sådan kärlek, vad konstigt att huset bara försvann, men det var kanske inte menat att vara det rätta trots allt?

    Det väntar något annat runt hörnet ska du se

    Ha det gott i sommarvärmen

  8. Det var kanske inte meningen på nå´t sätt…känns det som. Borta en fredagkväll…hmmm. Husägarna kanske ångrade sig…satt och njöt i sitt hus och tänkte men…det här kan vi ju inte sälja…Det kommer mera…/Kram Skatan

  9. så gick det för oss; vi sökte och sökte, och till slut tröttnade vi. Tills vi såg annonsen om nya hus (ingen budgivning)… och då slog vi till!

  10. Tänkte just skriva detsamma: ”Huset som försvann” blev ”Prudde som försvann”? 😉
    Antar att du bara slafsar runt och njuter av semestern. Gör det! Ha det gott.

Kommentera

