Folk som vet vad de pratar om

Standard

Jag gillar folk som vet vad de pratar om 🙂 Att handla i en affär där den som jobbar är intresserad av det han eller hon säljer och är kunnig och påläst i sitt ämne är en höjdare. Sedan spelar det ingen roll om det är nya sandaler, byxor eller ost jag ska handla. Jag gillar folk som brinner för något och kan sina saker.

Jag gillar inte butiksanställda som bara kan läsa innantill i broschyren för den vara jag är intresserad av och som svarar på min fråga om vad som skiljer den ena modellen från den andra med orden ”Tjaaa…den ena är väl röd och den andra blå….” när jag ser att det skiljer andra saker och jag vill veta vad de skillnaderna gör för slutresultatet.

Jag gillar heller inte anställda i stora byggmarknader som hävdar att det behövs specialgrejer som inte finns att köpa i handeln och att det som ska fixas och lagas kräver rörmokarinsats. En lördag i juli….

Tursamt nog är Kärleken envis som en gammal get ibland. Han hävdade med bestämdhet att det MÅSTE gå att fixa rören med hjälp av lite olika småpryttlar, utan att behöva såga av rör. Han åkte tillbaka till det stora byggvaruhuset, köpte lite delar som han själv letade rätt på, åkte hem och fixade så det hela på eftermiddagen.

Så nu har vi rinnande vatten igen – yes! Och jag slapp diska i badrummet 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Visst är det trevligt med kompetent personal! Jag fick ju en gång rådet att sätta fast ett överskåp med självhäftande tejp… Den affären sålde inget till oss!

    Grattis till vattnet!

  2. Skönt att du slapp diska i badrummet…och håller helt med du…gillar när folk vet vad de talar om framförallt försäljare…det är så förbaskat tåkigt att behöva byta ett x antal ggr innan det blir rätt 🙂 H det!

  3. Stackars din maken vilken start han fått på sin semester.. en hårsmån från otäck olycka, och sen en massa strul med trasiga ledningar.. Hälsa honom att han bara ska ta det vääldigt lugnt resten av semestern nu! 😉

    När du beskriver saker som går sönder så känner jag vad skönt det är att bo i hyresrätt – bara ringa värden och få trasiga fel fixade! *lat*

  4. Lycka att ha fungerande vattenledningar! Lite avundsjuk på ”händiga herrn” – skulle gärna velat låna en sådan. I brist på sådan håller jag på att försöka intala mig att ”jag kan, jag kan, jag kan” 🙂

  5. ”Den som inte kan le ska inte ha affär” är mitt favorit-talessätt, det kom jag att tänka på när jag läste ditt inlägg. Jag gillar inte när människor som säljer nåt inte vill sälja nåt och skiter blanka fasen i om jag hittar det jag vill ha. Något man stöter på allt för ofta. Eller att det alltid är någon annan man ska prata med på de olika avdelningarna och att ”någon” aldrig finns till hands. Många affärer har jag lämnat i brist på service, det är ju tack och lov nåt man kan. Det är värre med läkare, där sitter man och undrar vad tusan man gör där… oj, du fick visst igång mig. Grattis till rörproblemslösningen, en händig karl är aldrig fel, och envisheten brukar ingå i såna fall 🙂

  6. Vad skönt att du slapp diska i badrummet och visst sjutton är det behändigt med händiga karlar!!!!

    Att kunna sin sak…….det blev vi varse häromdagen när vi åkte till vår nya blomstergård!!! Vilken kvinna som arbetade där, skrattade, skojade och gav en liten lektion om varenda blomma som vi köpte!!!! Yeepee säger jag bara, jag har blivit hennes nya kund!!!!
    Psst!!!! Du har en utmärkelse hos mig!!!
    Kramizzzzz

  7. Så var det här också. Lyckligtvis är svärför gammal ingenjör och kunde visst berätta att om vi åkte dit och dit fanns det andra delar som passar bättre, och då behövdes det inte kapas och trixas lika mycket. 😉 Skam den som ger sig! 😀 Rinnande vatten är lyx men väldigt bra att ha.

Kommentera

