En intressant resa till Barcelona

Standard

Ungdomarna börjar som sagt på att bli stora nu. Och det är med skräckblandad glädje jag ser hur pass bra de klarar sig på egen hand…..Och värre och värre lär det väl bli 🙂

När något är ”intressant” enligt 18 brukar det ofta innebära bök och stök och att saker inte går som man har tänkt sig. Förra söndagen när vi kom hem från Island ägnade 18 kvällen åt att tvätta kalsonger och byta utrustning i resväskan. På måndag förmiddag bar det så av mot Arlanda igen för vidare flygning till Barcelona där 18:s orkester skulle plocka upp honom. Orkestern hade åkt buss ner medan vi fortfarande var kvar på Island.

18 hade gjort upp med orkesterledaren om att han skulle bli upphämtad på flygplatsen i Barcelona och var väldigt noga med att påtala att det INTE var Girona som ligger norr om stan, utan Barcelona City Airport som gällde. Vis av mammas tabbe på resan till Skottland för fyra år sedan 🙂

När 18 kom fram ringde orkesterledaren och berättade att det kört ihop sig och ingen kunde hämta 18. Men de hade räknat ut hur han skulle ta sig till sin orkester med tåg. Inga problem sa 18 – och gav sig iväg på ett företag där han inte hade en aning om vart han skulle, ingen förstod vad han sa och han själv inte förstod ett ord av vad som sades till honom. Om han ringde hem och sökte stöd? Självklart inte….vi fick historien berättad när sonen var hemma igen. Förstås 🙂

”Först blev jag lite matt….jag fattade INGENTING och ingen förstod ett ord av vad jag sa när jag försökte prata spanska. Jag hade ju iaf VG i spanska”, suckade 18. ”Men sedan kom jag på att de pratar ju katalonska och det är ungefär lika likt kastillanskan som vi fick lära oss i skolan som tyska är likt svenska. Så jag bara flinade och tänkte att det fixar sig nog och det gjorde det ju” sa 18. ”Så jag åkte tåg in till Barcelona och bytte där och åkte vidare med ett mjöktåg som stannade i varenda buske, det var 100 grader varmt och jag hade all möda i världen att hålla koll på resväska, instrument och plånbok. Alla du känner som varit i Barcelona har ju blivit rånade, så det var ju bäst att ha järnkoll.” sa 18. ” Men blev du inte lite skärrad iaf?” frågade mamsen. ”Närå, det löser sig alltid på något vis” sa min odrägligt coole son och fortsatte att bära tvätt till tvättkorgen.

Resten av resan hade flutit på helt utan problem och på söndag morgon kom en äckligt solbränd kille hem efter att ha rest med orkestern i buss från Spanien i fredags kväll. Det känns väldigt skönt att sonen kan ta vara på sig själv, men lite märkligt också 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

5 responses »

  1. Men samtidigt är det en lättnad att inse vad de klarar! Jag var tämligen orolig när äldsta fröken skulle åka från San Diego till San Francisco, men det gick! Det försöker jag tänka på när jag får sonens resa i åtanke…

  2. De är duktiga ungdomarna, men visst sjutton blir man svettig som förälder!! En härlig historia var det i vilket fall, ett rent nöja att kika in här hos dig!!!!
    Kramizzzz

  3. Ja ibland är det nog tur att man inte VET allt…man blir allt lite påmind hur man själv var i den åldern…No problem 🙂

  4. vilka typer! alla katalaner kan spanska, bara så du vet. Om de ”inte gör det” beror det på att de inte vill göra det. De kanske tycker det är kul med främlingar som går vilse. Bra att sonen klarade sig, och visst är det skillnad på Girona och Barcelona. Ungefär som Stockholm (Västerås) och Stockholm (Arlanda).

Kommentera

