Fidolina+Ankan=Sant

Standard

Jag har blivit utmanad av både Fidolina och Ankan och eftersom utmaningarna har vissa gemensamma drag så slår jag ihop dem till en 🙂

Fem saker som finns på din att-göra-lista idag (från och med nu)

  • Inse att jag inte ska dricka mera kaffe idag. Magen har redan fått nog.
  • Lyssna på 18:s skildring av hans ”något intressanta” (direkt citat) resa till Barcelona i måndags.
  • Tillsammans med 16 göra upp ett ”städprotokoll” som ska vara grunden för 16:s städuppdrag här hemma. 16 gör det mesta för pengar nu inför året i USA.
  • Laga till en whiskymarinerad fläskkarré som först ska kokas, sedan grillas.
  • Plocka ihop en visningsmapp av 16:s bilder från Island. Trots att mormor och morfar tycker att det är kul att titta på bilder så orkar de inte 672 stycken.

Fem dåliga egenskaper

Dåliga egenskaper?? Jag?? 😀

Om en egenskap är dålig eller bra ligger väl helt och hållet i betraktarens öga…En egenskap jag tycker är guld värd kan ju någon annan störa sig väldigt mycket på.  Men jag gör ett försök.

  • Jag är pålitlig och lojal. Har jag sagt att jag ska göra något så gör jag det också. Baksidan på det är att jag kan slå knut på mig själv ibland.
  • Rastlös och otålig emellanåt. Får jag en idé i huvudet ska den helst genomföras NU.
  • Är läskigt allmänbildad (det finns några Jeopardy-skelett i min garderob och det säger väl egentligen allt…). Kan säkerligen uppfattas som att man är en besserwisser.
  • Temperamentsfull – brusar lätt upp men blir å andra sidan fort glad igen.
  • Vill veta hur saker och ting hänger ihop och har svårt att släppa saker vilket gör att jag kan lägga väl mycket energi på att ta reda på hur det förhåller sig med något ganska oviktigt.

Fem platser där jag bott

  • Hemma hos mamsen och pappsen
  • I Dalarna
  • I studentlägenhet
  • I lägenhet på stan
  • I huset jag bor i nu

Fem jobb jag har haft

  • Pianolärare
  • Fritidsledare
  • Dansmusiker
  • Stavgångsinstruktör
  • Snabbköpskassörska

Vad gjorde du för tio år sedan

Sommaren 1998 var jag hemma och var arbetsbefriad med full lön. Företaget jag jobbade på koncentrerade verksamheten till Stockholm, Göteborg och Malmö och jag valde att inte följa med. Jag ägnade tiden åt att söka jobb och måla om huset. I slutet på sommaren satt jag med inte mindre än tre nya jobb att välja mellan – jag valde det som lät roligast och som senare visade sig bli den spikraka vägen in i betongväggen.

Fem saker du skulle göra om du var biljonär

  • Sätta av varsin rejäl slant till barnen så att de kan vara ekonomiskt trygga framöver.
  • Lämna några bidrag till organisationer som gör gott här i världen.
  • Unna mig att jobba lite mindre.
  • Kanske rentav starta den där egna verksamheten jag drömmer om, men som jag tror kan bli lite svår att leva på.
  • Resa, resa, resa…. 

Jag tror att de allra flesta redan är utmanande – men om jag missat någon så är det fritt fram 🙂

 

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

10 responses »

  1. Jag har läst i flera tidningar att man först ska koka köttet och sedan grilla det en kort stund. Min erfarenhet av kokt kött är tråkigt kött! Har du provat tidigare eller kanske man kan få en rapport när det är klart?!

  2. Läskigt lika där på egenskaperna. Verkligen. Fast jag har inte varit med i jeopardy, och kommer heller aldrig vara det. Och är säkerligen inte så allmänbildad, bara intresserad. 😀 Intressant att ha jobbat som pianolärare, privat eller kommunalt? Ha en fin söndag!

  3. Hihi fnissar lite åt din överskrift…du är full av ”överraskningar” dansbandsmusiker…men du dansar inte på Ålandsfrärjor… om jag minns rätt 😉

  4. Oj då…jag stryker genast band i dansbandsmusiker, det blev fel. Jag spelade i ett storband – dansvänlig jazz alltså. Men jag skulle nog inte åka på en sån kryssning till Åland heller 😀

  5. Det var mycket på en och samma gång! Egenskaper är precis som du säger, det ligger i betraktarens ögon. Även jag skulle kunna passat väl in på dina egenskaper, inklusive allkunskapen. 😀
    Visserligen har jag testat många olika yrken, men inte så vitt skilda som dina. 😀
    Spännande och intressant!

  6. Pingback: Ännu en utmaning som jag tar.. « Asapasas bloggvärld

Kommentera

