Puffin Island

Standard

Puffins, eller Lunnefåglar, är söta tycker jag.

Vi åkte på en båttur ut till en fågelklippa strax utanför Reykjavik en dag för att få lite närkontakt med pippifåglarna. Helt plötsligt var vi omringade av Puffins som simmade i vattnet, flög omkring oss eller sprang på vattnet när de skulle gå från simläge till flygläge. Bilden i min header är en Puffin som springstartar en flygfärd – 16 är fotograf, förstås.

Lunnefåglar är monogama, de lever med samma partner år ut och år in och de producerar ett ägg varje säsong. Fåglarna gräver hålor i berget så att de har en ”lägenhet” bestående av två rum – en barnkammare där ägget finns och ett vardagsrum för de vuxna. Smart!

Herr och Fru Puffin tillbringar vintern var för sig, men när våren kommer letar de sig tillbaka till sin fågelö och sin partner för att lägga ett nytt ägg. Den fina randiga näbben är borta under vintermånaderna, den har fåglarna bara under familjesäsongen.

På Island äter man gärna Puffin – enligt en inföding jag slog mig i slang med är det fett och smakar vilt. Man får inte överkoka köttet, för då smakar det bara fiskolja. Puffin är inget man äter till vardags, det är festmat, men enligt min sageskvinna så finns det isländska fåglar som smakar bättre.
16 blev mäkta upprörd – äta Puffin? Det kan man väl bara inte göra? ”It’s barbaric” väste hon mellan tänderna. Hon kunde t o m tänka sig att äta surhaj före Puffin. Själv kan jag gott avstå från Puffin – men en sak undrar jag: Hur i hela friden kan de hitta tillbaka till sin fågelklippa och till rätt partner?? De är ju tämligen lika allihop…. Naturen är fantastisk 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

5 responses »

  1. Lunnefåglarna är fantastiskt vackra att titta på. Jag ska berätta detta om Lunnefåglarna för sambon. Det kan innebära att vi kommer till Island lite fortare. Detta eftersom sambon så gärna vill fotografera dessa sköna fåglar.

  2. Puffins .. så vackra och en så spännande ”livsstil”. Inte helt fel för oss människor att ta efter. Är själv gift se´n snart 40 år ..men levt särbo långa perioder i skilda länder. Däremot inte ett ägg-unge/år. Det har fått räcka med tre under dessa 40…Och visst är det förunderligt att de kan hitta tillbaka till varandra..vi har ju iallafall it och mobiler om vi skulle tappa bort oss../Skatan

Kommentera

