Surhaj och Svarta Döden

Standard

18 var ju iväg på egen hand ett par dagar under resan till Island. Han skulle på en internationell konferens för människor som liksom 18 älskar att spela valthorn. Medan 18 konferensade, spelade och lyssnade på musik turistade vi andra och hann se en hel del spännande saker. Men enligt 18 så är alla våra upplevelser platt och intet eftersom vi inte upplevt smaksensationen som sprider sig i gommen när man sköljer ner en bit surhaj med ett litet glas Svarta Döden.

Surhaj görs av ishaj som är en av nordens största hajarter. Hajen är giftig när man fångar den och för att bryta ner giftet grävs det hela ner i en grop i marken där den får ligga i 3-4 veckor och ruttna innan den hängs upp på tork. Proceduren bryter ner giftet och resultatet blir till sist små, vita, svampiga bitar som inte luktar utan STINKER ammoniak. Hur man mjukar upp dem igen innan man äter har jag inte lyckats ta reda på. Jag läste någonstans att om man jämför surströmming och surhaj så kan man konstatera att surströmming är för dagisbarn 🙂

18:s konferens avslutades med isländsk middag där det bjöds surhaj och brännvinet Svarta Döden till förrätt. Sonen är aldrig rädd för att prova ny mat, men han medgav efter vissa påtryckningar att det var tur att han hunnit fylla 18 så att det var OK att ta en snaps till eländet. Annars hade han varken fått ner den lilla biten eller lyckats få den att stanna kvar 🙂

Vi andra tre klarade oss undan från såna ruskigheter – men nu så här i efterhand kan jag ju tycka att det skulle varit lite kul att prova….

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Jotack, när jag var på Island för många år sedan provade jag både surhaj och snapsen. Visst, det var en… upplevelse…
    Det fanns någon speciell rätt tillagat på får som också var ”speciell”, men jag minns inte vad de gjorde med den.

  2. Det är alltid kul att prova…nu så här som äldre och visare vet jag det…så jag provar…det mesta, dock inte grillade risråttor (nordöstra Thailand) serverade med bukarna uppfläkta, tänderna och tassarna i vädret…nån måtta får det vara…/Skatan

  3. Själv har jag bara ätit chokladdoppade gräshoppor, saltade jättemyror och druckit snaps med en död ödla i flaskan. Fast det var intressant för den ”turistmage” som jag fick med mig från Ibiza och drogs med ett antal veckor med försvann på ett par timmar! Inget ont som inte har något gott med sig;-)

  4. Huanemaj vad det låter uschligt. Fast i och för sig, har man inte smakat så vet man ju inte, men bara tanken……
    Kramizzzz

Kommentera

