Blå Lagunen

Standard

De flesta turister som kommer till Island badar i Blå Lagunen. Så det är klart att även vi gjorde det.

Havsvattnet i Blå Lagunen värms upp av spillvärmen från ett närbeläget värmeverk där man tar hand om den geotermiska värmen. Anläggningen ligger nära Keflaviks flygplats och det går bussar både från flygplatsen och från Reykjavik hela dagarna.

Det var en märklig känsla att ligga och bada mitt i ett månlandskap, omgiven av svarta lavastenar i alla storlekar. Vattnet var behagligt varmt och ibland kom det en liten lätt doft av ruttna ägg i luften. Det var helt OK att ligga och guppa på vågorna och bara vara.

Det finns gott om vit kisellera i lagunen och man kunde lägga ansiktsmask på flera ställen runt om i vattnet. Den vita leran skulle torka i ansiktet i 5-10 minuter och sedan sköljas bort med lagunvatten (förstås). Det skulle vara undergörande på alla möjliga och omöjliga sätt och vis. Vi la den ena masken efter den andra, 18 maskade in hela flinten t o m – men det vete fåglarna om vi blev något yngre. Lena som barnstjärtar blev vi däremot. Och det var en smått bisarr upplevelse att se alla spökmasker som rörde sig runt omkring oss i det turkosblå vattnet 🙂

Jag kan tänka mig att det är ett snäpp vassare när det är mörkt och kallt och snön yr i luften. Nu kommer jag nog inte tillbaka till Island i första taget (det finns ju så mycket annat att se här i världen), men OM, så får det nog bli på vintern nästa gång.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Åååh va fantastiskt! Så underbart för er! Och du…jo…jag kunde inte låta bli att skriva några rader här för jag orkade inte hålla på ute hela tiden och det är en bra anledning till att varva ner när man skriver här. *kraam* Men ska försöka att inte ”hamna” här mer än nödvändigt liksom för det kan ju hända också. *kraam* Njut av det exotiska där i asarnas rike 😉

  2. Ett minne för livet låter det som … blir nästan lite sugen på att åka till Island, fast det finns några andra länder som står högre upp på önskelistan trots allt 🙂

  3. Jag vill också till Island och har många gånger tittat på höstresor dit. Om du såg reseprogrammet på TV 4+ igår så var Leila i vår Blå Lagun, ett gammalt kalkbrott som tack vare all kalk är alldeles turkost i vattnet. Hon kallade det dock träsk, vilket är en helt annan sak, men så går det när man inte gör någon vidare research. Sen var hon på Stenugnsbageriet här, som ligger cirka 200 meter från mitt pörte, nu får den stackars bagaren ännu mera folk, han som inte hinner med nu. Och vi går inte dit och handlar för köerna ringlar nära nog ända ner till mig. Men, men, uppmärksamhet är de värda, för fint är det och gott blir det, men också kolossalt dyrt!

  4. Det låter helt underbart! Med denna reseskildring tror jag nog att jag lite lättare ska kunna övertala sambon att det är viktigt att vi åker till Island, snart. Vintern tror jag inte att jag skulle resa dit men på våren eller sommaren skulle nog passa mig.
    Synd bara att det är så dyrt på denna lilla magiska ö.

  5. låter riktigt häftigt, och så var bilden också. men ”doften av ruttna ägg” kunde jag skippa! 🙂 Doften, vilket ord. Snarare lukten, eller?

Kommentera

