Borttappad

Standard

Det är gott om bokaffärer i Reykjavik. Och samtliga är öppna ända till klockan 22. Klart trevligt!

Att släppa in familjen P i en bokaffär är alltid förenat med en viss risk. Vi fastnar. Timmarna går. Kedjan Chapters som finns i Kanada hör till våra absoluta favoriter – mjuka soffor och fåtöljer finns utplacerade på alla våningar, man kan få en kopp kaffe och ingen tittar snett på en när man bläddrar och läser i alla böcker. Snarare tvärtom, böckerna SKA bläddras i. T o m på tidningsavdelningen är man välkommen att bläddra. Böcker och tidningar som ska säljas är plastade, men det finns ett blädderex av allt och ibland säljer Chapters ut blädderexen billigt. Wow 🙂

Bokaffärerna på Island var nästan i klass med Chapters och vi fastnade förstås gång på gång. Min isländska är inte riktigt vad den borde vara 🙂 men det fanns gott om engelska böcker att bläddra i. Och som jag bläddrade! Vi kom ifrån varandra en stund och till slut lyckades Kärleken och jag lokalisera varandra. Men var hade 16 tagit vägen? Hon var spårlöst försvunnen.

Vi letade överallt. Ingen 16. Kollade bakom alla hyllor, utanför på gatan, på pappersavdelningen, i caféet – nope, hon var språlöst borta. Nu är 16 inte så bortkommen av sig och hon pratar engelska helt utan problem, men lite skärrad blev jag allt. Mobilen hade hon lämnat i Sverige, så vi kunde inte ringa och kolla upp var hon befann sig. HJÄLP!

Till slut bestämde vi oss för att Kärleken metodiskt skulle söka igenom varenda avdelning medan jag väntade på entréplanet ifall 16 skulle dyka upp. Efter en stund kom båda faranade och jag kunde dra en djup suck av lättnad.

16 var inte alls borttappad – hon visste precis var hon befann sig hela tiden. Det visade sig att det fanns ytterligare ett våningsplan med uppgång längst bak i caféet. På det våningsplanet fanns det resehandböcker och 16 hade fastnat med en mycket utförlig engelsk guide till Sverige och en parlör i de skandinaviska språken för engelsktalande. Hon hade hittat mycket intressanta fakta om Sverige och svenskarna och höll på att skratta sig fördärvad åt uttalsanvisningarna i den skandinaviska parlören 😀

Jag läser gärna på innan vi reser och även under resans gång, men nu fick jag mig en liten tankeställare. Hur tillförlitliga är resehandböckerna egentligen? Med tanke på att det är varje sann svensks stora dröm att någon gång i livet åka Vasaloppet, enligt boken 16 hittade?

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. men man kan också hitta saker om sin egen stad. Jag har bott här i 14 år nu och för ett år sedan läste jag om judarna som kom till vår stad efter andra världskriget och om deras kyrkogård. hade ingen aning. Sedan kollade jag med ortsborna och de hade ingen aning heller, men jag hittade en liten turistattraktion på det viset!Så kan det gå!

  2. Hahaha…en annan åker skidor hellre än bra men då ska det vara ett ”oemotståndligt” väder…”långfärds” anser Fia är till för ”njutning” och inte ett maratonlopp typ Vasa 😉 Men det kanske fanns en och annan ”pärla” att ta till vara på??!! Ha det!

  3. Åh – har ni varit på Island! 🙂
    Det verkar så….. naturligt…… och jag har också hört att det är dyrt… 😦
    Jag skulle vilja ta en Islandshäst safari!
    Kram.

  4. Tror inte resehandböcker är speciellt bra. I vår över Skottland ex var kartan missvisande, det keltiska kärlekssmycke som man absolut skulle ha var det ingen som ens hört talas om… etc. 🙂

  5. Jag ser att du har blivit utmanad hos Fidolina, möjligtvis är det samma utmaning som jag lockar med *skrattar*!!!!
    Låter härligt när du berättar om alla böcker och tidningar!!!! Skidor har jag åkt mycket, men banne mig aldrig varit lockad av Vasaloppet *skrattar*!!
    Kramizzzz

  6. *fniss* vasaloppet?? ja kära nån. Men va härligt med en tur till Island! Förstår det är annorlunda och roligt! Ha en fortsatt mysig tid och härlig sommar *varma kramar** :-))

Kommentera

