Hmm….jo jag har nog skjutsat lite….kanske…

Standard

18 skötte sig exemplariskt i fredags kväll. Han ringde på överenskomna tider och var i bra form när han kom hemlallande strax efter halv fem på morgonen. Kvällen hade varit jättetrevlig och det var så roligt på stan. Men det fanns ett litet men, som senare visade sig bli ganska stort.

”Jo mamma….din cykel kom inte med hem….den står nere på torget. Bakhjulet var lite skevt så jag gick hem istället. Men pappa kan nog fixa det kanske…”

Åkte ner på stan för att hämta cykeln. Att bakhjulet var lite skevt var dagens understatement. Det var helt platt upptill och ställde man sig bakom cykeln kunde man konstatera att den övre delen på bakhjulet pekade åt höger medan den nedre delen pekade åt vänster. Lite skevt….Grrrr…..

På cykelverkstaden fnissade killen som tog hand om mig och min cykel. ”Jag ska aldrig mer låna ut cykeln till sonen” morrade jag. ”Haha…det är du den tredje som säger på bara en liten stund” kontrade killen med.

Efter ett visst lirkande medgav sonen att han nog kanske hade skjutsat någon lite lite grann…men bara fem minuter eller så. Killen i cykelaffären hade berättat för mig att moderna cyklar tål max 25 kilo på pakethållaren och skulle man råka svänga till lite eller köra ner i ett hål i gatan så räcker det med 10 kilos belastning för att knäcka ett bakhjul. Hårda fakta som jag serverade 18 – rakt upp och ner bara.

Jag är inte glad på 18 idag 😦 Jag är beroende av min cykel för att klara vardagen och han har inte hanterat den på ett vettigt sätt. Till saken hör också att han på tre veckor lyckats kvadda sin pappas från början helt felfria cykel, så hur man hanterar en cykel har vi pratat mycket om den senaste tiden.

Nu är det stopp på lån av mamsens cykel. Pappa är lite blödigare och vill ge sonen en chans till och det är väl upp till honom om han vill spela med sin cykel som insats. Hos mig är det tvärstopp – och jag bävar för hur det ska bli den dagen 18 har fixat körkortet och vill låna bilen 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Är jag också ”blödig” nu då jag tror att det blir aningens annorlunda när det gäller lån av bil…Vi slapp cykelproblem kanske pga ”moppe”…men förstår dig som är beroende av din cykel det fanns en tid då jag också kunde cykla till jobbet saknar det faktiskt…Ha det!

  2. Men far åt skogen! Sonen är säkert trevlig men att inte ta ansvar för det man lånar? Där hänger jag inte med. Det finns säkert tusen ursäkter i efterhand men dom gäller inte när man lånar andras prylar. Basta!
    Stå på dig Prudie, du gör helt rätt som sätter ner foten här.

    För övrigt hoppas jag du mår kanon och att nya arbetsplatsen känns bra.

    Stor KRAM från henne med dåliga samvetet och som aldrig hör av sig. Rätt gissat – Amlor! (satans människa)
    🙂

  3. Nämen Amlor – dåligt samvete ska man inte ha, det leder ingen vart 🙂
    Du har haft fullt upp med flytt och allt – jag är helt säker på att du hör av dig när du känner att det finns tid!
    Kram kram!

  4. Ja, dessa söner:-) Han har nog lärt sig en läxa och blir en bra cykelhanterare i framtiden, efter valpstadiet. Jag kan hålla med dig om att man kan bli tokig. Min äldsta ringde mig i kväll och jag fick skäll för vi inte ringde och sa att vi skulle fara ut en sväng. Han hade ”glömt” att ta med sig nyckel hem. Gissa om jag morrade?

  5. Förstår att du blir ilsk, jag vårdar min cykel som guld och tror nog att jag skulle bli skogstokig om nån lyckades ”fixa” till min cykel. Fast nu ska jag vara tyst, det var ju tur att de inte gjorde illa sig, som min kära mamma skulle ha sagt *skrattar*.
    Nej stå på dig Pruddelutt och håll hårt i cykeln!!!
    Kramizzzzz

  6. Liknande cykelerfarenheter är gjorda här men värst av allt är att jag utsatte min mammas cykel för samma sak! Vi var fyra på cykeln och hjulet blev som en åtta! 35 kronor kostade det att byta hjul på den gamla goda och oväxlade tiden;-)

Kommentera

