Lyckad städning

Standard

Det är tur att man får gäster ibland, så att det blir lite städat och undanplockat 🙂

I veckan som kommer slutar 16 nian och vi tänkte fira det ordentligt. Mina föräldrar är pigga och krya, men båda är en bit över 80. Kärlekens föräldrar är tio år yngre och också i bra form. Men när man som min mamma faktiskt närmar sig 90 så vet man ju inte vad som kan hända på de fyra år som är kvar till 16 tar studenten. Alltså bestämde vi oss för att bjuda in både far- och morföräldrar på lite examensfestligheter i slutet på veckan. Det hör också till saken att 16 går på en engelsk skola, så hon kommer att sluta nian iförd ”cap and gown” – lång kappa och en sån där fyrkantig hatt som Långbens smarta brorson (?) Gilbert har i Kalle Anka. Det kan ju vara värt att få se live, tänkte vi.

Helgen har därför ägnats åt att röja i det katastrofområde som också är vårt hem, planera mat och göra upp ett körschema för veckan. För givetvis är jag på resande fot dagen innan festligheterna och Kärleken upptagen en av de två kvällarna som går att uträtta något på.

När jag röjde hyllan för ”bra-att-ha-saker-som-jag -inte-vet-var-jag-ska-göra-av-någonstans” i köket gjorde jag två riktigt intressanta fynd: Ett litet kuvert med blomstercheckar på sammanlagt 400 kronor och ett aningens större kuvert med två biocheckar. Inte illa!

Blomstercheckar brukar komma från svärmor när det är födelsedag och första advent och sånt. De hamnar på den där katastrofhyllan i köket och det har faktiskt hänt att de har blivit för gamla. Trist med sant 😦 Men den här gången hade de inte passerat bäst-före-datum så jag ilade ner på stan och in i en av de fräschaste blomsterbutikerna där jag la vantarna på inte mindre än två orkidéer i en limegrön färg. Perfekt till fönstret i matrummet. Tack snälla svärmor 🙂

Biocheckarna använde vi i går kväll. Kärleken, 16 och jag gick och såg den senaste Indiana Jones-filmen. Vi tyckte att den var helt OK. Det har ju gått 15 år sedan sist men vi tyckte att Harrison Ford var i bra form. Fast jag saknade den vita smokingen som jag alltid dreglar över i upptakten till ”De fördömdas tempel” 🙂

Vi hann med en öl på en uteservering innan filmen (Cola till 16) och varsin bägare med glass från Ben & Jerrys efteråt – så det blev en riktig helkväll. Man kanske skulle städa lite oftare?

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

14 responses »

  1. Det låter som ni verkligen har utfört en livsnjutnings kväll med bio , dryck och glass. Lycka till med avslutningsfesten 🙂

  2. Undrar om jag kommer att hitta det samma då det är dags för våran städning denna veckan. Inte för att vi ska ha avslutningfest. Utan jag fyller år och mina föräldrar kommer upp och firar det kommande helg. Även om de ska bo hos bror, eftersom de är nere i Frankrike för att se 24-timmarsloppet LeMans.
    Nu håller jag tummen för att jag ska hitta lottvinster och lite annat smått och gott! 😀

  3. Här städas oxå idag – men inte sjutton har jag gjort några användbara fynd inte! Bara deklarationspapperet som talar om hur mycket jag ska betala in.. 😦

    Häftigt med engelskt stuk på avslutningen med cape och grejjer! Låter jättekul ju!

  4. Bra tänkt att bjussa på firande, även fast det inte är den viktigaste examen. Hoppas ni alla får jättetrevligt! 🙂

  5. Självklart kan man fira till det när de går ut 9:an, det är de värda!!!!
    Sen det där med din städning, frågan är om jag ska ta och ta fram dammtrasan, det värsta är att jag inte har nån sån där ”hylla” som du har, hm hm!!!!
    Kramizzzzz

  6. Hej!
    Hos mej har det regnat MASSOR idag, men i omgångar.
    Titta in till mej – jag har en utmaning, den har rubriken ”copy och paste”.
    välkommen över! *ler*
    Tussen.

Kommentera

