6 juni

Standard

svensk flagga

Idag är det 28 år sedan jag gjorde stadens gator osäkra som nybakad student. Tiden går 🙂

16 kom hem vid tiodraget i går kväll efter en synnerligen lyckad middag. Hon log med hela ansiktet och var så nöjd. Allt hade varit så lyckat – maten jättegod, underhållningen rolig och kompisarna i högform. Hon hängde upp sitt ceriserosa, blanka fodral till klänning och slätade till den så att den hänger fint i garderoben i väntan på avslutningen nästa vecka, drog en djup suck och sa ”Åh det var så roligt – jag ville aldrig att kvällen skulle ta slut”.

Kärleken har gett sig iväg på militärt uppdrag i grannkommunen – 18 har uppdrag i hemkommunen idag, så det blir bara 16 och jag här hemma. Hur vi ska fira nationaldagen återstår att se. Flaggan är iaf hissad av 18 – det blev en halvt reglementsvidrig ceremoni, 18 visslade förvisso Svenska Arméns Paradmarsch, men han genomförde det hela iklädd morgonrock 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

10 responses »

  1. Hoppas att du har haft en trevlig dag, här har vi umgåtts med barn och barnbarn och bara njutit av tillvaron!!!
    Kramizzzz

  2. Även här har vi fasadflagga så ceremonin runt uppsättning är inte så seriös. Ett stadigt tag i stången och så trycka in den i vägghålet. Sämre var det med nedtagandet… vi brukar passa tiden, men i år var det en brand som osade in över Lidingö så det blev helt disigt av all rök och lukten gjorde att vi fick stänga allt som var öppet och då glömde vi helt enkelt bort att ta ner flaggan vid nio tiden. Firandet gick väldigt lugnt till i vår soffa, god middag och lite slötittande på TV sen gick jag och la mig. Kände mig som en riktig torrboll…

  3. Kors – minns du faktiskt datumet för din studentdag!? *impad*

    Härligt att 16 hade en trevlig festkväll med kompisarna.. Tycker det känns lite bitterljuvt sådär att ungen går ut nian själv – nu är de stora liksom.. Kommer säkerligen gråta floder på onsdag i kyrkan..
    Trevligt med en inbjudan till föräldrarna att mingla innan ungdomarnas fest!
    Sköt om dej i värmen!

  4. Skånska flaggan eller rättare sagt fasadflaggan fick stå för vårat Nationaldagsfirande. Är man skåning så är man.
    Gillade 18 inledning på gårdagen!

  5. Reglementsvidrig eller ej, bäst att flaggan ändå var framme. 😉 Här i stan ägnade sig vissa människor åt att kasta ägg på studenter och nationaldagsfirare. 😦 Och polisen har inte hört eller sett nååågonting. Mågna som fick både kläder och ekipage förstörda. Tjoho. Hoppas ni nu avnjuter en underbar helg, med massa god mat, goda skratt och trevlig sällskap.

  6. och vi firade inte, men det är väl inte så konstigt, då vi inte riktigt är svenska! 28 år, wow. Tänk va tiden går.

  7. Enda anledningen till att jag minns vilket datum jag tog studenten är att det var just den 6 juni – annars hade jag inte kommit i håg det. På den tiden var det morgonmarschparad här i stan och när jag klev av bussen för att gå till champagnefrukosten i stadens stora park möttes jag av en fanborg och tonerna från ”Under blågul fana” – och eftersom jag var marschnörd redan då 🙂 så satte sig datumet!

Kommentera

