Inte utan en smörgåstårta

Standard

Man undrar vart världen är på väg egentligen. I helgen läste jag i SvD om mutor. Det blir tydligen allt vanligare att krögare som söker tillstånd att servera alkohol försöker muta kommunens handläggare. Med fri sprit. Det låter väldigt korkat i mina öron 🙂

Det blir också allt vanligare att människor som begår mindre förseelser, t ex fortkörning, försöker muta polisen med något för att slippa böter eller indraget körkort. En flaska alkohol av något slag t ex. Låter också rätt korkat i mina öron.

Men priset tas nog ändå av den polisman som nyligen fick böta 20 000 kronor därför att han begärde en smörgåstårta i muta för att leta rätt på en stulen trombon 😀

Smörgåstårta????? Sprit kan jag förstå (även om jag tycker att det är korkat). Men smörgåstårta??

Som ägare till inte mindre än TVÅ tromboner så undrar jag nu hur smörgåstårtan ska vara beskaffad – om nu olyckan skulle vara framme. Majonäs? Räkor? Skaldjurstema? Eller den där sorten där man blandar alla möjliga (och omöjliga) fyllningar? Krossade potatischips utmed sidorna? Någon som vet?

Här är artikeln i SvD om någon vill läsa.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Jag gillar smörgåstårta… att äta och göra. Men muta en polisman skulle jag aldrig, inte för att leta efter en trombon, eller vad som helst annat som faktiskt är lagstadgat. Somliga inom polisen borde nog ta och läsa lagboken. 🙂

  2. Mmm, märkligt med mutor till polisen tycker jag, men ditt lilla förslag med krossade chips kanske inte är så dumt *skrattar*!!! Påminner mig om ett år när vi var i Orlean i Frankrike och så hittade vi inte adressen vi skulle till, fick då hjälp av en mc-polis som helt enkelt eskorterade oss fram. Vi var sååå glada och guben tog upp en sedel och ville bjuda på lite gott till fikat, men den stackars polisen skakade bestämt på huvudet och gick sin väg. Vi fick senare veta att polisen nästan ser det som en förolämpning att få ”betalt”, men det var ju i och för sig i Frankrike *skrattar*!!!!
    Kramizzzzz

  3. och jag har varit med om ett äventyr där en amerikan ville muta en mexikansk polisman, men misslyckades. Vet inte idag om polisen var omutbar eller om mutan var för liten.

  4. När jag bodde i Turkiet så blev jag ofta stoppad för att jag åkte vespa utan hjälm, men när polisen fick veta var jag jobbade så slapp jag böter. Min chef hade nämligen mutat dem med fri dryck och mat på restaurangen om någon ur hans personalstyrka ev skulle bli inblandad i något.
    En smörgåstårta liksom…. skrattar vidare nu
    Kram

Kommentera

