Pinsamma föräldrar

Standard

Det är bara att inse en gång för alla. Kärleken och jag är medlemmar (sannolikt på livstid) i PFK – Pinsamma Föräldrars Klubb 🙂

16 slutar nian om en dryg vecka. På torsdag är det dags för den traditionella avslutningsmiddagen där alla nior bjuds på middag med tre rätter, vita dukar och allt vad där hör till. Eleverna ska vara finklädda förstås och skolan har också skickat en inbjudan till oss föräldrar att vi är välkomna att mingla, dricka ett glas cider och knapra på lite tilltugg klockan 18. Sedan ombeds vi ”vänligen med bestämt” (direkt citat från inbjudan) att lämna stället 30 minuter senare och låta ungdomarna ha en trevlig kväll på egen hand. Fine with me – det låter som ett trevligt upplägg!

I går frågade 16 om hon kunde få skjuts ner på torsdag kväll. ”Jamen det är väl klart”, sa jag. ”Vi ska ju också vara med och mingla en liten stund innan.” 16 tittade på mig med fasa i blicken. ”Näe…..det är INGEN annan förälder som kommer att vara där. Varför ska ni komma då?”. Jag förklarade att jag faktiskt fått en inbjudan och att jag visst tänker vara där en stund. Om inte annat kanske det kunde vara trevligt för 16 om vi fotade lite? Dörren åkte igen med en smäll och så blev det inte mer pratat om den saken.

Idag tog barnet upp tråden igen. ”Menar du verkligen att ni tänker vara där? Ni får ju typ mingla med er själva då, för det kommer inte att vara några andra föräldrar där och jag vill ju inte stå och prata med er fattar du väl”. Nu misstänker jag väl att INGEN är lite i underkant – ungefär som klassikern ”ALLA får det”.

Men lite förvånad blir jag – och det talade jag om för 16. Här har vi fått en inbjudan från skolan att vara med på en av de sista aktiviteterna som görs för ungdomarna innan de slutar nian. Det handlar om lite social samvaro, prata med lärarna, hälsa på kompisarnas föräldrar och beundra våra duktiga ungar. Det handlar inte om att övervaka hela kvällen, bara om att vara delaktig i ungefär 30 minuter.
Jag tycker inte att det kommer an på ungdomarna att bestämma om föräldrarna ska vara med eller inte. Skolan har bjudit in, räknar med föräldrarnas närvaro och det ser illa ut om alla ungdomar pratar omkull sina föräldrar så att det blir glest på minglandet. Det kan ju tolkas som ointresse från föräldrarnas sida. Men så tänker man givetvis inte när man 15-16 år.

16 suckade – ”jaja….jag förstår vad du menar….ni får väl komma en stund då och fota lite….men skyll inte på mig om det blir tråkigt” sa 16 och fortsatte att fräsa köttfärs så det stänkte över halva köket.

Jag är väl alldeles för rättrådig, väluppfostrad och gammaldags för mitt eget bästa, kan jag tro 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Haha, härlig unge! *fniss* Klart ni ska dit. En inbjudan är också ett inofficellt rop på hjälp- som kom hit och kolla läget, så barnen håller sig i skinnet. Jag minns på vår middag i nian (det är ju ändå bara 15 år sedan) då var det en del som smygit i föräldrarnas barskåp innan. Hade det varit föräldrar med i början hade detta upptäckts och några stackare med vackra sidenklänningar hade sluppit kräkande kavaljerer senare på kvällen. Ha så roligt på torsdag! 😀

  2. Den klubben har jag varit med i ett bra tag och ångrar inte alls att jag blev medlem;-) Jag tycker ni gör helt rätt i att gå dit. Skolan har ju faktiskt skickan en inbjudan just med avsikten att låta föräldrarna får bli delaktiga. Det är inte en dag för tidigt att det blir lite vettiga och trevliga traditioner så att inte allt går ut på att festa (läs dricka)!

    Ha det så trevligt och mingla på ni bara!

  3. Hi Hi! Ja, vi fick samma respons för några år sedan fast vi gick ändå. Det var föräldrar där fast inte så många och om det var tråkigt? Ja det var det och vi gick hem ganska snart.

    Det kändes ändå bra att ha visat upp sig som en ansvarstagande förälder som brydde sig. Uppskattade dottern besöket? Nej inte speciellt.

    Lycka till!

  4. Det tycker jag var en trevlig inbjudan, absolut inte helt fel!!! Den där klubben har även jag varit med i och just nu så tror jag bestämt att dotra har kommit in i samma klubb *skrattar*!!!
    Ha det så trevligt på er lilla halvtimme och säkerligen så kommer det fler föräldrar!!!
    Kramizzzzz

  5. Det verkar vara många bekanta medlemmar i klubben – fast jag undrar lite över antagningsreglerna…påminner lite om den kollektivanslutning ett politiskt parti tillämpade förr i tiden 🙂
    MEN – skrattar bäst som skrattar sist…jag mailade med en mamma till en av 16:s kompisar som fått exakt samma förhållningsorder av sin dotter. INGEN kommer att vara där. Så om vi går går även den tjejens föräldrar, så då blir vi iaf fyra på minglet – inte illa! 😀

  6. Veckan innan hade yngste sonens klass en massa aktiviteter, då var jag med, varje dag och jag tror jag var ensam om jag minns rätt, som vuxen. Festen blev vi inte bjudna till, har däremot sett filmen och nej, inga andra vuxna var med heller.
    Jag tror aldrig jag kom med i klubben, sonen bad mig vara med sista veckan som chaufför till de olika aktiviteterna, ibland är man rackarns bra att ha 😉

  7. Det roliga med 16 är att hon fattar precis hur jag resonerar när vi pratar om det – och det tyder ju ändå på en viss mognad och insikt 🙂 Och när det verkligen kommer till kritan så får vi ju faktiskt vara med. Men hon måste alltid konstra lite först 🙂

Kommentera

