Attackhandling

Standard

Det är lite att stå i de närmaste dagarna. I morgon går årets idrottstävling av stapeln där hela familjen (utom sonen) deltar traditionsenligt. Det handlar om Blodomloppet – 5 km promenad eller 10 km löpning som avslutas med picknick. Vi är tre familjer som begår detta event tillsammans, varefter åren gått har det fallit ifrån en och annan tonåring, men några tonåringar är kvar och tycker att det är lite trivsamt att sporta i ett lugnt tempo med sina gamla föräldrar och diverse annat löst folk.
På fredag ska 18 visa upp sig som solist på en konsert, det kräver självklart support från resten av familjen, att sedan kylskåpet gapar tomt får man försöka lösa på något sätt. Och lösningen blev attackhandling.

Attackhandling betyder i korta drag att jag ger mig in i stora matbutiken på shoppinghelvetet utanför stan, handlar en massa mat utan inköpslista, springer ut från mataffären och åker hem. Attackhandling hör INTE till det jag gillar mest här i världen 🙂

I vanliga fall planerar jag veckans mat rätt noggrant. Sedan är det inte alltid det blir som jag har tänkt mig, men det är en annan femma. Det finns iaf en plan i botten som gör att det kommer hem stapelvaror, vanligt käk och den lilla guldkanten. Handlar jag utan lista är risken stor att det blir dyrt och att inget passar ihop med något annat och så påminner helt plötsligt kylskåpet om min garderob. Det finns en massa saker i den men inget passar ihop med något annat 🙂

1 462 kronor fattigare susade jag ut från mataffären. Nu återstår det att se om vi får någon mat i veckan som kommer eller om inget passar ihop med något annat och jag åker på att handla en gång till.

De e’ mycke’ nu 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Åh ja, ni kan äta för 130 kronor mer än vad vi kan så det går ingen nöd på er;-) Men visst är det jobbigt att handla på det viset. Jag fick göra samma sak i tisdags och helt lyckat blev det inte! Vissa saker har vi mycket av och en del saknas men hittills har vi blivit mätta. Men å andra sidan har det bara gått en dag;-)

    Lycka till på morgondagens tävling! Själv ska jag ut och vandra hela dagen så fint väder är beställt!

  2. Hoppas att ni har vädret med er nu imorgon när ni ska ut och röra på benen, trevligt låter det tycker jag.
    Kramizzzz

  3. Inser omedelbart att jag nästan alltid attackhandlar, jag har hela livet försökt skiva lista och planera. Men iofs blir det annorlunda när man har kött fylla frysen och alltid köper rejäla förpackningar av torrvaror. Men tar mjölet slut köper jag en ny femkilossäck, och när filen tar slut köper jag det och glömmer mjölken. Just nu frossar vi på varor från den lokala grönsaksodlaren, sallader en masse, så sista två ”handlingarna” har skett bara där. Det är en lyx att äta tomater, gurka och diverse sallader, lök och även Gotländsk fetaost så här års. Jag har knappt käkat färska grönsaker av den karaktären under vintern då tomaterna smakar nada och salladen är ofräsch pga långa transporter. Men storhandlar, det gör jag aldrig. Har dock inte jättestora matkostnader iaf, tack vare viss självförsörjning.

    Låter väldigt kul med Blodomloppet, man borde göra mera sånt med familjen!

  4. Attackhanlding gör vi ibland, men jag undrar inte om det där med att storhandla för att man sparar är fel. När vi storhandlar, framför allt grönsaker, frukt och mejeriprodukter, har jag också märkt att vi slänger mer när det inte förbrukas i tid. Vissa saker är bättre att köpa oftare i mindre volymer.

  5. Pingback: Pigg som en mört! « Märtagretas livsblogg

  6. Jag som ska åka och handla idag. Tror inte att det blir någon attackshopping. Men det händer att sådan förekommer också. Fast för det mesta är vi såååå duktiga så och skriver shoppinglistor.

    Lycka till med Blodomloppet idag. Det är en trevlig coh bra tävlig som skapar gemenskap samtidigt som det är för ett gott ändamål.

Kommentera

