Dagens tips

Standard

budapestrulle

Hemma hos svärmor finns det alltid veckotidningar. Hemmets Veckotidning, dito Journal, Allas och vad de heter allt. Matrecept, reportage och artiklar på temat ”det hände mig”, förnumstiga insändare, korsord och den alltid lika fascinerande tipsspalten hör till det man kan hitta i dem.  Just tipsspalten brukar jag snabbläsa och ofta förvånas över vilka märkliga idéer folk kommer upp med. Hur 17 kommer man på att man ska stoppa en rå potatis i botten på en blomkruka för att slippa gikt på natten? Typ….

Idag stod jag och brottades med en botten till en budapestrulle, den där maräng- och nöthistorien som är fylld med vispad grädde blandad med mandarinklyftor. Det gick inget vidare. Kan möjligtvis bero på att jag inte är någon större stjärna på att baka fikabröd. Mina talanger ligger mera åt det rejäla matbrödshållet.

Jag hade vispat grädden, blandat den med frukten och strukit ut den över nötbotten. ”Rulla löst” stod det i receptet. Det var lögn i h-vete kan jag meddela. Det gick inte att rulla. Varken löst eller hårt. Hela härligheten krackelerade och jag bestämde mig snabbt för att göra en nödlösning. Det fick helt enkelt bli budapesttårta istället. Jag skar botten mitt itu på hälften och med förenade krafter lyckades 16 och jag vika den ena botten över den andra. Med pudrat florsocker över blev det inte så tokigt alls. Och smaken var det definitivt inte något fel på.

Då erinrade jag mig ett tips jag läst någon gång i en av svärmors veckotidningar. Det gick ut på att man skulle stoppa budapestbottensmeten (märkligt ord det blev, förresten……) i en spritspåse och sedan spritsa längder tätt, tätt bredvid varandra på en plåt. När man sedan har gräddat botten  går det alldeles utmärkt att rulla ihop den eftersom den liksom är ”ledad” på längden.

Nu inser jag helt plötsligt att det ju var ett riktigt, riktigt bra tips! Och därmed ber jag att få göra avbön för alla överlägsna kommentarer kring dessa tipsspalter. Fast vad man ska ha potatisbiten i blomkrukan till förstår jag fortfarande inte riktigt 😀

Bilden är lånad från ica-kuriren och här är receptet om du vill ha något gott till kaffet.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Det där med att spritsa ut smeten var ett härligt tips tycker jag, ibland är det inte så dumt med dessa små veckotidningar, även om jag läser de ytterst sällan.
    Kramizzzzz

  2. Hej hej,
    Joo jag brukar nog också ögna igenom de där tipsen och få mig antingen en funderare eller ett gott skratt. Å andra sidan hade man ju förr väldigt kluriga lösningar på än det ena än det andra.

    Hoppas att allt är bra med tösen.
    Kram/IKA

  3. budapestbottensmeten hade inte jag lyckats med heller. Och du har rätt, vilket ord det blev! Engelsmän, spanjorer och fransmän har svårt att förstå hur långa orden kan bli på svenska och även på finska. Så långa att man tappar bort sig mitt i!

  4. Jag har många gånger retat mig på dessa tramsiga och onödiga tips men även jag får nog göra avbörn för detta var ju bra! Jag är synnerligen van vid att baka men Budapestlängden har jag aldrig lyckats med!

  5. Det är klart att det är en spritpåse det ska vara Stella! It all makes sense to me….då kan det ju inte vara några som helst problem att rulla ihop botten, om jag eller den varit i en spritpåse först 😀

  6. Men så har jag en hel del att läsa igen och fastnar så klart mitt i kaloristinna inlägget. Älskar den rullen och kan se det hela framför mig när du ska rulla.. man får oftast nöja sig med att rullen inte blir så tjusig, men snabbt ska man rulla. Jag menar att man får dänga på de goa fort och så använda bakplåtspappret att ”rulla” med. Jag älskar att baka och på mitt sista jobb före jag blev sjukpensionär så bakade jag varje morgon till eftermiddagskaffet och så bakade jag massor av matbröd. Det var så kul att överraska mina gamlingar med gott till frukosten och till kaffet. De luktade i köket och gissade vad jag hade gjort för spännande varje dag. Jag exprimenterade med osötade marmelader till de med sockersjuka och blev väldigt poppis tack vare det. Tro sjutton att även de skulle ha gott till kaffet, här fick jag fantisera fram olika saker och det var så roligt.
    Kram

Kommentera

