En ny favorit – och en gammal

Standard

Gårdagen blev ungefär en repris av torsdagen, minus den beridna högvakten då. Upp i svinottan, tågresa, två timmars möte och så hem igen. Det var segt! Dagens behållning var nog när Kollegan och jag fick in en femetta på högsta chefen (ansvarig för mötet). ”Va roligt att se er” sa den högste. ”Ska ni vara kvar och jobba nu eller gå på några fler möten?”. ”Näe”, sa kollegan och jag unisont, ”det finns ju inga stationära arbetsplatser någonstans och eftersom vi inte har bärbara datorer så är det bara att ta tåget hem igen”. Haha….Den högste tittade lite förundrat på oss, hummade lite ”hmm…nä just det…” önskade oss en trevlig helg och vände och gick. Fullträff 😀

Hemma väntade veckohandling och en tur till systemet. Kärleken begav sig till glasbanken medan jag shoppade loss på mat. Sommaren verkar ha kommit nu lagom till helgen och till sommaren hör grillat och rosévin, tycker jag. Alltså stod det rosévin på Kärlekens lapp, rosévin och inget annat. Som vanligt klarade han inte det konststycket 🙂 utan hade förstås med sig något mer i påsen.  Den här gången något som på kvällen skulle visa sig bli en ny favorit.

black grouse

The Black Grouse var en riktigt trevlig bekantskap som vad jag förstår är speciellt framtagen för den svenska marknaden. Skulle vara kul att veta hur de resonerade då 🙂 Den vanliga grousen hör till våra favoriter när det gäller ”vardagswhisky”. Den svarta var lite tuffare och kryddigare med en lätt rökig ton. Jag är inte helt såld på för mycket rök – då måste jag ha Bassetts lakritskonfekt till – men det här var precis lagom. Den svarta pippin kommer absolut att göra flera besök hemma hos oss!

Den gamla favoriten som kom till heders var kvällens film.
blues brothers 

Vi hängde med Jake och Elwood Blues i deras kamp att dra ihop bandet igen och spela in 5 000 dollar för att betala skatten åt ”Pingvinen”, dvs nunnan som förestod barnhemmet där brorsorna växte upp. – ”We’re on a mission from God”. Filmen har några år på nacken (1980) och det var nog kanske tio år sedan jag såg den sist. Men det funkade. Särskilt tillsammans med the Black Grouse 🙂
Efter lite tvättsortering 😉 och en natts god sömn är jag nu redo för helgen och veckans första kopp kaffe.

Ha en fin helg i vårvädret nu alla bloggisar!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Herreje, vilken höjdardag. Först en mitt i plytet på chefen, sedan hem till ny whiskybekantskap (tack för tips, förresten) och så toppa detta med en gammal kultrulle. (Musiken…ah!)

    Det kallar jag en kanonstart på vad som ser ut att kunna bli en kanonhelg! Njut nu för fulla muggar, grilla och roséblaja för allt vad tygen håller och skäm bort dig!

  2. Den vanliga grousen brukar också finnas hemma hos oss som vardagswhisky. Så det är dags för rosé nu! Ja, det brukar vara slutsålt på vårt bolag lagom till midsommar och sedan dyka upp på hyllorna i september igen;-) Lite dålig framförhållning på beställningsfronten kan jag tycka!
    Trevlig pingst!

  3. Jag älskar rosévin. Hmm.. igår fick det duga med ett bulgariskt vitt vin. Jag hade köpt nya vinglas och ville inviga dem, men blev besviken. Vinet var inte alls vad jag hade förväntat mig.

    Filmen Blues brothers är verkligen kult 🙂

  4. Här dricks det ju mest rödvin, men när jag var i Paris drack jag något otroligt gott och svalkande som hette Desperados, serverat iskallt med apelsinskiva. Det skulle jag vilja ha just nu. 😀 Ha en underbar lördagspingstkväll!

  5. Äsch nu fick jag den där tjatiga pippilåten i skallen och får säkert dras med den under dagen. Pippins wiskylåt menar jag… dutt dutt dutt dutt
    Jag och film är lika med kyss mig och gonatt.
    Går aldrig på bio och ser sällan filmer på tv kan inte ett smack om sånt. Är konstig, jag vet!

Kommentera

