Dagens behållning

Standard

Det blev ungefär som jag trodde idag – en jäkla massa tågåkande till inte så förfärligt stor nytta 🙂 Ett skojsigt uppdrag ramlade iofs över mig, så helt förgäves var det väl inte ur jobbsynpunkt.

Dagens behållning kom från ett helt annat och ganska oväntat håll.

När vi hade passerat NK-kvarteret och skulle gå över övergångsstället precis innan Norrmalmstorg hördes en smäll. Jag tittade upp och tog närapå ett litet glädjeskutt när jag möttes av detta:

Beridna hövakten

Bilden lånad från www.beridnahogvakten.se

Eftersom jag är både marschnörd och uniformsfreak faller jag lätt i trans vid alla typer av militära parader 🙂 Men den beridna högvakten är något alldeles extra och jag är full av beundran för dessa killar och tjejer som tar sig fram mitt i Stockholmstrafiken till häst. Många av dem gör det faktiskt utan att ha någon vana av hästar innan inryckningen.

Precis som så mycket annat i dessa dagar lever Beridna högvakten under ständiga nerläggningshot. Om du – precis som jag – tycker att det här är en del av vårt svenska kulturarv som måste bevaras kan du bli medlem i stödföreningen. Läs mer här.

Solen gjorde reflexer i soldaternas kaskar och musikernas instrument, hästarna var välryktade – tack Beridna högvakten, ni gjorde min dag 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Men det var väl trevligt att du fick se dem just i dag! Min pappa gick ju i högvakten och på den tiden var det en ära. Fast någon häst kom han nog inte upp på! Jag kan dessutom bara hålla med dig! Visst är det pampigt. Jag tyckte det var tjusigt bara två beridna poliser passerade förbi mitt jobb! Trots avsaknaden av reflexer!

  2. Tänk detta är ju något som man vuxit upp med, blir lite nostalgisk när jag tänker tillbaka, kommer ihåg hur jag stod där med mamma och pappa och kikade. För ett par år sedan hade vi gubens kusiner från Norge här och då var vi nere i den stora staden och naturligtvis passade vi in så att de fick se högvakten och de blev mäkta imponerade.
    Kramizzzzz

  3. visst är det kul när sådant händer helt oväntat. Effekten blir starkare än om man vet att det ska hända.

  4. Va mysigt! Fast själv tror jag att jag mest skulle se hästarna och inte några uniformer eller så..
    En gång hästtjej alltid hästtjej! 😉

    Härligt väder fick du ju oxå på köpet!

    Ha en riktigt skön helg nu!

  5. Det händer ju att vi passerar dem när de är på väg hem på Lidingövägen och jag gillar också att se dem och sa sist att det är kul att det finns gamla traditioner kvar mitt i allt det moderna.

Kommentera

