16 haffad av polisen på Valborg

Standard

Kunde inte motstå den rubriken…..Det har diskuterats en hel del både hemma och på Kärlekens och mitt jobb de senaste dagarna. Och upprinnelsen till det hela är ett reportage och en rubrik i lokalblaskan.

Lokalblaskan hade varit ute på en högstadieskola och intervjuat ungdomarna inför Valborg. Kontentan av intervjun var att ALLA kommer att supa skallen av sig på Valborg. Vilket man också förkunnade i braskande rubriker. 16 reagerade. Kärleken och jag reagerade. Kollegor på Kärlekens och mitt jobb reagerade också.

”Jag skulle bra gärna vilka veta vilken skola de har varit på” muttrade 16. ”Så där är det inte….ALLA super faktiskt inte. Och frågan är väl om det inte finns en del som tror att de måsta göra det när de läser den här artikeln”, reflekterade 16 vidare.
Jag kunde inte annat än hålla med henne. Visst, Valborg är en alkoholtung helg för många ungdomar, men man kan ju fundera ett snäpp längre. Är det helt och hållet ungdomarnas eget fel? Vem ser till att de får tag på det de dricker? Finns det någon vuxen som sätter gränser, ser till att de kommer hem och kollar av i vilket skick de är? Och – framför allt – vilken förebild är de vuxna själva i frågan? Och om det nu är så enkelt ”att det bara är att ringa ett telefonnummer för att få tag på sprit och öl” – varför gör inte tidningen ett undersökande reportage om det? Och varför tipsar man inte polisen?

I rättvisans namn ska sägas att tidningen försökte balansera det hela dagen efter med en artikel om vuxnas alkoholvanor och att man genom sitt eget beteende indirekt visar ungdomarna hur man ska hantera alkohol. Det var bra. Men det kanske hade varit bättre att ha med det i samband med den första artikeln? Då hade man fått helheten med en gång.

Nåväl – eftersom vi skojar om det mesta i den här familjen så frågade jag givetvis 16 när hon hade tänkt att supa sig full på Valborg, bara så att hennes pappa och jag vet och kan hålla oss undan 😀 16 flinade och sa, ”jag tänkte smita bakom en buske och halsa lite whisky när vi går i Stadsparken och väntar på att firandet ska börja”. Det är bra med raka besked 🙂

Så gick vi där i Stadsparken och väntade. En liten vandring på kyrkogården strax bredvid gjorde att vi var djupt engagerade i ett samtal om döden – lite märkligt kanske. Men vi var i filosofimood. Det var mycket folk som trängdes och rätt var det var tog någon ett bastant tag i remmen till 16:s kameraväska. 16 blev stel som en pinne, fick mord i blicken och vände sig om, redo till attack – kameran är hennes käraste ägodel och ve den som försöker något där…

”Nu blev du allt lite rädd va?”. Bakom oss stod farbror Nils, pensionerad kriminalkommisarie och log med hela ansiktet. Han tog med oss till faster och en annan faster och hennes sambo. Och så njöt vi av musiken, elden och rakterna tillsammans.

Så gick det till när 16 blev haffad av polisen på Valborg. 😀

 

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

10 responses »

  1. Jag tror faktiskt att det är så att många föräldrar själva är så fulla så de inte märker att ungarna är det. Tyvärr. Eller de måste bara iväg på den där middagen och viss klarar väl sig ungarna själva de är ju så stora? Sprit fixar de ju hur lätt som helst, även om föräldrar inte är delaktiga där.

    Den här alkoholliberalismen som mer och mer blir accepterad här i landet är inte till gagn för nykterheten bland kidsen direkt heller…

  2. Visst är det så! Vår sprittradition här i ”brännvinsbältet” är ju att ta sig en rejäl bläcka till helgen. När vi sedan har kombinerat det med det kontinentala drickandet med vin till maten varje dag och en öl eller en drink efter jobbet blir det snabbt väldigt mycket alkohol. Klart att ungdomarna ser. Klart att de tar efter.

  3. Tur att det inte var värre i alla fall;-)

    Jag tycker att alla vuxna har ett enormt ansvar när det gäller det här med ungdomar och alkohol. Många tror ju att om barnen får smaka hemma och föräldrarna bjuder så får de en sundare syn på alkohol. Men inte alls! Undersökningar visar att ungdomar som blir bjudna hemma dricker dels det som bjuds eller som de får med, dels annat som de ordnat på annat vis. Med andra ord de dricker mer!

    För att kunna rycka ut om något skulle hända valde jag därför att avstå från vin i går. Nu gick allt planenligt förutom en sträckning som dock inte var alkoholrelaterad! Den kom när sonen satt och drack kaffe;-)

    Trevlig första maj!

  4. Det är väl ALLA vuxnas ansvar att motverka på något sätt att dagens ungdomar får en bättre syn på alkohol.
    Då jag var i övre tonåren bjöd en kompis pappa henne på så mycket alkohol hon kunde dricka och cigaretter, under en kväll. Tillägas ska att hon hade tjatat på sin pappa om att han skulle köpa ut och att hon skulle få cigaretter av honom. Resultatet blev att hon dagen efter mådde så dåligt att hon efter det aldrig rökt samt att hon efter det dricker kanske ett gott glas vin till maten, inte mera.
    Dock tror jag inte att detta är ett recept på att få ungdomar att dricka mindre alkohol. Vad som var märkligt i artiklen med alla som drack var att det nog inte var alla som trodde på det.

  5. Pensionerad kriminalkommisarie eller inte, det är lite fatligt med sådana spratt. Senast någon på skoj stack handen i min backficka möttes han av min armbåge. Jag lyckades hejda mig i sista sekunden för annars får mina armbågar lätt ”eget liv” när händer försöker nå fel saker…
    Skulle sett snyggt ut i lokalblaskan ”pensionerad kriminalkommisarie till sjukhus efter kamerastöld”

    Ha en go helg!

  6. Självklart är det de vuxnas ansvar att ungdomarna inte får tag i sprit och att de inte hamnar i tokigheter.
    Guben och jag har som så många andra föräldrar, hämtat, lämnat, alltid varit beredda att kunna hoppa in i bilen om uti fall att!!!!
    Vilken tur ändå att det finns så många förståndiga föräldrar och ansvarsfulla ungdomar ute i vårt land!!!!!!!
    Kramizzzz

  7. Ja – farbror Nils kan nog skatta sig lycklig att 16 inte kom längre än till gult bälte med orange markering när hon höll på med judo 🙂 Utan tvekan reagerar man spontant i såna situationer!

  8. Den yngste sonen kom hem och var upprörd över alla fulla föräldrar och småbarn som han sa var ute för sent på kvällen /natten.

Kommentera

