Barnarbete

Standard

Träffade storebror och spridda skurar av hans familj i helgen. De häckar vanligtvis långt söderut i landet så det blir inte så ofta vi ses. När vi hade avhandlat nuläget, semesterplaner och vad alla vuxna kusiner ägnar sig åt nu för tiden började vi prata om gamla tider. Det brukar ofta sluta med att vi sitter omgivna av stora högar med fotoalbum och så blir det ”kommer du ihåg när….”, ”varför blev det så egentligen?”, ”vem är det där?” och ”den där hemska tröjan/jackan/kavajen/frisyren/glasögonen/helskägget”.

Brorsan erinrade sig helt plötsligt hur han sålde DN på söndagarna i grannskapet. Det var strålande affärer – många vuxna var ”lite trötta” efter lördagkvällens festande och orkade inte hålla på att bråka med växel. DN kostade på den tiden hela 50 öre och det var inte alldeles ovanligt att de morgontrötta tidningsköparna halade fram en enkrona och så fick det vara bra med det. En femtioöring här och en femtioöring där blev snabbt mycket pengar – iaf för en kille på 13-14 år.

Och sedan hade brorsan ännu ett osvikligt affärstrick – han berättade att han hade med sig sin lillasyster som då var i 5-6 årsåldern (guess who….). Han skickade fram mig, jag ringde på dörren och frågade med ett stort leende om det skulle vara en tidning. ”Du var ju liten och söt”, sa brorsan ”och ALLA köpte när du ringde på dörren”. ”Fast en gång blev jag utskälld av en tant som sa att det var förbjudet att använda så små barn till arbete – hon jagade oss tvärs över hela området och hotade med att polisanmäla mig”.

Då var jag ju bara tvungen att fråga hur mycket del av vinsten jag fick – det var ju faktiskt min förtjänst att det blev så många tidningar sålda. ”Näe – det var nog inget, du fick väl lite godis eller nå’t”.
Hrmpf – här har man alltså blivit utnyttjad som barnarbetare vid unga år och inte ens fått en liten, liten del i vinsten min kapitalistiske utsugare till bror drog hem 🙂 Man kanske skulle räkna lite på det, med ränta-på-ränta borde det bli en hel del pengar på fyrtio år.

Men det lustiga är att jag inte kommer i håg ett skvatt av våra tidningsförsäljarrundor.

 

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Att inte jag tänkte på det då jag sålde Sydsvenskan 😉 Antar att jag hade tjänat en bra slant då också.

    Visst är det trevligt att träffa sina syskon, jag har bara min yngre bror som jag numera bor ganska nära. Men det är första gången sedan jag flyttade hemmifrån någon gång på stenåldern sett ur datorperspektiv.

    Ha en underbar måndag!

  2. Jag saknar kontakten med min bror, men har en hel del lustiga minnen från vår uppväxt. Han är 5 år äldre och kunde av och till hitta på riktiga sattyg mot mej, jag minns att han lurade i mig att Fantomen vaktade hans rum. Jag var livrädd och vågade aldrig gå in och snoka där..haha!
    Kram!

  3. Låter som min bror ungefär….Han är nästan åtta år äldre och då har man ju en hel del på repertoaren…Ibland var han kalas att ha eftersom inga killar i min ålder vågade mucka med mig, men han kunde lura i mig de mest vansinniga historier också 🙂 Fantomentricket hade jag garanterat gått på oxå!

  4. Hahaaa..ge han en puss för att han sa att du var sååå söt! Min tre år äldre bror höll alltid ett hököga på vad jag hade för mig…och nåde den som vågade vara taskig mot mig! Ja storebrorsor är väldigt bra att ha i alla lägen!

  5. Jag har ingen storebror, men småsystrar och småbröder. Min lillasyster repade mina vinylskivor, jag brukar muttra om det fortfarande. Hon säger idag som vuxen, att hon förstod varför jag tänkte slänga ned henne från trappen:-)

  6. haha.. smart brorsa du har! Småsyskon är till för att utnyttjas till diversearbete, det vet du väl! 😉

    Din del av vinsten torde har förräntat sig rätt bra fram till dags dato – nåt att kräva in i efterhand!?

Kommentera

